woensdag 30 september 2015

Onze ochtendspits - #boostyourpositivity

De komende weken ga ik de uitdagingen van #boostyourpositivity aan en blog ik over de verschillende thema's die zij blogland voorschotelen. Het thema deze en volgende week is: hoe zorg jij ervoor dat de ochtend vlot verloopt?

Wel, mijn kinderen hebben intussen die gezegende leeftijd bereikt waarop ze behoorlijk zelfstandig zijn 's morgens en toch nog luisteren zonder al te veel tegen te pruttelen. De moeilijkste jaren wat de beruchte ochtendspits betreft liggen dus al achter ons, maar toch blijft het zoeken naar de olie die onze radertjes 's morgens nog beter doet draaien.

Zelf hebben mijn man en ik al jaren een goed geolied systeem: ik sta op en verdwijn in de badkamer terwijl hij de huisdieren te eten geeft, de ontbijttafel dekt en de boekentassen klaarmaakt. De kinderen eten sinds vorig jaar een warme maaltijd op school, dus boterhammen moeten er niet meer gesmeerd worden. Ik maak de kinderen wakker, zoek kleertjes voor hen uit, zorg ervoor dat de kinderen in die kleertjes terechtkomen en tem Junes manen met een borstel. Terwijl de kinderen eten, gaat mijn man zich wassen en aankleden. Dit is al jaren een vaste routine waar nooit een barstje in komt.


We brengen de kinderen beurtelings naar school (te voet), terwijl de andere het huis weer een beetje toonbaar maakt. We werken thuis, en werken in chaos gaat niet. Pas daarna zet ik koffie en ga ik achter mijn computer zitten. Ik doe mijn werk graag, en dat moment, wanneer de stilte is ingevallen en ik met mijn kopje koffie achter mijn computer ga zitten, is er altijd een om naar uit te kijken.

We hebben dus een duidelijke taakverdeling, maar de kinderen zouden nog wat beter kunnen meewerken. Terwijl Elliot al aangekleed aan de ontbijttafel had moeten zitten, zit hij bijvoorbeeld vaak nog in pyjama tussen zijn lego in de speelkamer. June is een tikkende cloacabom die elk moment - het liefst als we de deur uit moeten - kan zeggen dat ze kaka moet doen. Eten doet ze tergend traag, en zodra ze even uit mijn vizier is heeft ze een boekje of een tekenpotlood vast en wordt die boterham aan zijn lot overgelaten.

We hebben al verschillende systemen uitgetest om ze 's morgens in gang te trappen, zoals een kwartiertje iPad als ze om tien voor acht helemaal klaar zijn. Dat werkte, maar ze na dat 'maar een kwartiertje' achter dat ding uit sleuren, dat was geen pretje. Nu werken we met een beloningskalender die we afkruisen wanneer ze bijvoorbeeld op tijd hun kleren aan hebben en hebben gegeten. Met voor de oudste nog een paar taakjes erbij, zoals zijn bed opmaken. Is de kalender vol, dan krijgen ze op zondag een centje. Maar dit systeem is minder doeltreffend dan de iPad, merk ik nu al, want bij kinderen werkt een beloning op korte termijn gewoon beter.

En mijn eigen ontbijt? Dat beperkt zich vaak tot een kop koffie, met het gevolg dat ik om 10 uur met een knorrende maag de koekjesdoos ondersteboven keer. Het Briljante Plan is eigenlijk om altijd verse, home made granola in huis te hebben, maar dat lukt niet altijd. Maar kijk, de ontbijtfoto's op Instagram waar ik vanmorgen mee wakker werd, hebben me toch gestimuleerd om weer een verse voorraad te maken. En te gek eigenlijk dat ik dat niet wekelijks doe, want granola is in geen tijd klaar. Ik zou mijn recept graag delen, maar eigenlijk improviseer ik telkens weer. Afhankelijk van wat ik in huis heb, ziet mijn granola er ongeveer zo uit:

Mijn basis: havermout
Noten: geraspte kokos, pecannoten, amandelen, pinda ...
Zaden: zonnebloem, pompoen ...
Gedroogde vruchten: abrikoos, rozijntjes, cranberries ... (die doe je er na het bakken pas bij)
Een flinke scheut honing of ahornsiroop
De geraspte schil van 1 tot 2 citroenen

Spreid alles uit over een bakplaat, schuif die in een oven van 180 °C en controleer regelmatig. Zodra de granola mooi goudbruin is, haal ik hem eruit. Voeg pas dan het gedroogde fruit toe.


Voor de kinderen maak ik soms een versie met alleen havermout, honing, pindanoten en chocolade. De chocolade hak ik dan fijn, doe er een deel bij als de granola nog warm is, en de rest zodra de granola is afgekoeld. Maar een boterham met choco gaat er hier toch altijd beter in.

Ik ben heel benieuwd naar jullie tips & tricks om de kinderen 's morgens op tijd de deur uit te krijgen. Hoe zorg jij ervoor dat ze zich aankleden en eten, zonder morren en op tijd, en liefst ook nog hun pyjamaatjes opruimen en bordje wegzetten?

8 opmerkingen:

  1. haasten ...beurtrol zoals bij jullie en vooral kleertjes de dag ervoor kiezen
    en vooral al 5min op voorhand roepen "maak je klaar (schoenen en jas) we gaan vertrekken
    :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zoveel mogelijk dezelfde routine aanhouden en alles blijven herhalen. Maar zelfs met 12j moet je ze nog achter hun veren zitten. Ik vraag me af wanneer dat ooit zal ophouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb geen tips want het is hier een hopeloze zaak voorlopig, met een peuter en kleuter... Enfin, dat zal ook wel deels aan mij liggen, dus ik volg de tips hier graag mee :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mmm, granola! Die citroenschil vind ik wel interessant. Ik doe mijn gedroogd fruit er wel altijd pas in na het bakken, blijft dat fruitig als je het mee bakt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo doe ik dat ook, maar dat had ik niet verduidelijkt in mijn blog. Is nu aangepast. Merci! ;-)

      Verwijderen
  5. Het uitgestelde koffiemoment, de 10-minuten-opkuis als iedereen weg is en die haren kammen, idem hier. Voor de rest hoor je hier elke morgen: 'Kom kindjes, we hebben geen tijd te verliezen', ...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Jui!! er is hoop dat na het ochtendrushtijdperk er betere ochtenden aankomen :-)
    Dank je om te delen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik kijk nochtans al uit naar het moment dat ik 's ochtends alleen mijzelf moet aankleden. :P

    BeantwoordenVerwijderen

Penny for your thoughts!