woensdag 16 september 2015

OMG, ik blog over make-up!

Maak me dood als ik nog eens over make-up blog, maar DIT HIER moet ik echt delen. Maar wees gerust, ik laat het YouTube-filmpje achterwege.

Ik maak me elke dag op, al sinds mijn 16e of zo. Ik denk dat ik daar één keer een uitzondering op maakte, tijdens een weekje Frankrijk vorig jaar. Dacht dat ik me lekker bevrijd zou voelen zo, maar ik kan niet naar die foto's kijken zonder medelijden met mijn grijze zelf te voelen. Dus dat doe ik NOOIT meer.

Op zo af en toe eens een smokey eye na, soms gewoon op een blauwe maandag omdat ik daar zin in heb, blijft mijn make-up redelijk eenvoudig en basic. Maar een recent uitje onder vrouwen deed me inzien dat ik precies toch nog het een en ander te verklappen heb op dit vlak, dus dat deel ik hier graag met jullie.

Als basis gebruik ik een gekleurde dagcrème van den Aldi. Want die is in een Duitse test een paar jaar geleden als grote winnaar uit de bus gekomen, ver boven de dure merken. Ik kies voor mijn bleek vel de lichtste kleur, maar het is net genoeg om meteen het grijs weg te halen. Nadeel is wel dat hij maar één of twee keer per jaar in de Aldi ligt, dus je moet al een voorraadje inslaan én de website in de gaten houden.

Mascara is een must, want die trekt mijn blik open.

Nog zo'n moetje is blush. Dat tovert meteen een gezonde kijk-ik-ben-net-de-koeien-gaan-melken blos op je wangen. 's Morgens gebruik ik de poederversie, maar omdat die niet de hele dag blijft zitten, zit er in mijn handtas crèmeblush waar ik zo af en toe een toefje van op mijn wangen doe als ik snel de deur uit moet. De mijne komt van MAC, maar je vindt ze ook elders (bij Di bijvoorbeeld).


En dan komt het: wenkbrauwen! Ik ben ge-ob-se-deerd door wenkbrauwen. Zet mij tegenover iemand met genoeg wenkbrauwhaar dat echter amper kleur heeft en ik zie niets anders meer. Zoals een klodder mayonaise op de wang van iemand waar je mee spreekt, dat effect heeft dat op mij. Ik kleur mijn wenkbrauwen heel lichtjes bij met bruin poeder, maar het verschil is enorm. Wenkbrauwen geven je gezicht zoveel meer karakter. Probeer het maar eens, je zult versteld staan. Ga er niet over met een potlood, want dat is te hard. Gebruik daarentegen een afgeschuind penseeltje, zoals dat van MAC hieronder (ik word niet gesponsord, ben gewoon een grote MAC-fan), breng er wat bruin poeder op aan (licht- of donkerbruin, afhankelijk van je natuurlijke haarkleur) - en zeker geen zwart - en veeg er heel zachtjes mee over je wenkbrauwen. Kleur zo bij tot je tevreden bent met het resultaat. Gebruik de brede kant voor het dikste deel van je wenkbrauwen, en het smalle deel voor de dunne kant die naar je slapen toe uitloopt. Bij veel mensen is dat staartje zonder het poeder niet eens meer zichtbaar, dus opeens zul je weer complete wenkbrauwen én meteen een nieuw gezicht hebben. En niemand die zal zien dat je ze hebt bijgekleurd, want het resultaat is heel natuurlijk.


Mooi geëpileerde wenkbrauwen leveren uiteraard een mooier resultaat op, dat hoef ik er vast niet bij te vertellen.

Dan de lippen. Ik hou de mijne voortdurend gehydrateerd. L'âge oblige, vrees ik. Het maakt je lippen voller en zacht, en ze raken zo snel niet geïrriteerd. Thuis gebruik ik een kleurloze balsem, maar in mijn handtas zit altijd een Labello fruity shine cherry. Het is het ideale compromis tussen een onopvallende balsem en een lippenstift, met een glanzend, subtiel gekleurd laagje dat je natuurlijke lipkleur (op je 21e) heel goed benadert. Alweer: een wereld van verschil voor je gezicht en alweer tien jaar eraf!


En nu ik toch make-upgeheimen aan het verklappen ben: hou je vast voor deze!

Veel mensen die oogschaduw en/of eyeliner gebruiken, houden na een paar uur niet meer dan een smoezelige, doorgelopen of vettige vlek over. Je eyeliner verdwijnt gewoon en je oogschaduw kruipt tussen de huidplooien. Weg is je mooie smokey eye. Wanneer ik mijn ogen helemaal opmaak, gebruik ik een primer die je eyeliner en oogschaduw perfect vastzet en de hele dag mooi houdt. Een ongelooflijke ontdekking!


Ook deze komt van MAC (ik zweer het, geen sponsoring, maar als ze willen stuur ik wel mijn rekeningnummer door, ik heb het nu wel verdiend). Het is een klein potje, maar je doet er best wel lang over. Probeer 't eens, je zult nooit meer zonder willen! (yeez, dit klinkt cheesy)

En vanaf nu gaat geen vrouw zich nog op haar gemak voelen als ze zonder opgemaakte wenkbrauwen met mij praat ... Sorry daarvoor. Maar ik ga voortaan wel horen wat je zegt, als dat een troost mag zijn (hihi).

Wist je trouwens dat je bij MAC (hier meer info) een afspraak kunt maken om je te laten opmaken? Je betaalt er zo'n 65 euro voor, maar je mag dat bedrag nadien volledig opkopen aan producten. Dus eigenlijk is zo'n make-upbeurt gratis als je toch van plan was om make-up te kopen. De make-up artists van MAC nemen de tijd om je mooi op te maken en je uit te leggen hoe je dat thuis zelf doet. De truc met de wenkbrauw heb ik bijvoorbeeld bij MAC geleerd, in LA nog wel. En als ze 't daar niet weten, weten ze 't nergens!

Een afspraak maken is wel een must. Misschien een leuk idee voor je volgende uitje met een vriendin. Want we zijn het waard!

27 opmerkingen:

  1. Ik vind het altijd een troost om te weten te komen dat vrouwen van wie ik vind dat ze stralen make-up dragen. Ik dacht dat gij een van die vele natural beauty's waart, die zo schitterend mooi opstaat. Maar nee, jij bent ook normaal! Jeej! (niet dat je niet mooi zal zijn zonder make-up, maar wel extra mooi mét, dat is duidelijk!)
    Verder enkel nog: hahahaha voor de wenkbrauwobsessie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goh, ik denk dat ik eens bij u in de leer kom, want ik ben een echte leek op dat vlak.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Allright! Bedankt voor die tip van de make-upsessie bij Mac. Iets wat ik zeker eens aan de vriendinnen ga voorstellen.
    En dat van die wenkbrauwen... ik heb amper wenkbrauwen. Zou je tips dus eens ter harte moeten nemen maar vaak kom ik niet verder dan wat mascara en schrik om ze te fel aan te zetten :-)
    Als ik me professioneel laat opmaken doen ze inderdaad iets met mijn wenkbrauwen en da's een heel verschil.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goede tip van die primer!

    Zelf ben ik ook een enorme MAC-fan! Voor onze bleke vellekes hebben zij tenminste mooie fond de teint!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier moet wel een zonder- en met-foto bij eh!!! 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar heb ik wel even over nagedacht ... zo'n 2,3 nanoseconden! :-P

      Verwijderen
    2. Dat zou nochtans heel interessant zijn hoor! Ik gebruik geen make-up omdat ik er geen verstand heb om dat aan te brengen én als ik dan eens iets draag vind ik het té...

      Verwijderen
  6. Ook hier een enorme leek... Ik ken er helemaal niks van, maar heb er ook de energie niet voor om me 's morgens op te maken (en alles 's avonds er weer af te halen). Op ons huwelijk vorig jaar heb ik me laten opmaken en dat was echt zó af, ik kreeg er heel wat leuke reacties op. Maar zelf doen, hmpf...

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ha, ik maak me sinds een paar jaar ook op. Vanaf toen zag ik er opvallend beter uit :-). Ik heb bloggen eigenlijk ontdekt door een paar beautyblogs die ik volg. Ik kan dus ook verschrikkelijk veel geld uitgeven aan make-up. Paletje van Clinque of Urban Decay, blush en highlighter van Nars. Heerlijk om in de parfumerie en de Mac rond te snuisteren :-) Bijna even plezant als stof shoppen!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. En by the way, je mag altijd een keertje een blog-waarschuwing doen als den Aldi weer eens die crème verkoopt!! Dat had ik nu toevallig al een keer gehoord, maar het lukte me nog nooit er eentje te scoren...

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heerlijk! Ik heb hier zitten lachen achter de pc: Judith en haar wenkbrauwobsessie :-) Ik moet toegeven dat ik sindsdien al minstens 5 keer gedacht heb: 'Dju, nu heb ik nog dat bruine poeder voor mijn wenkbrauwen nog niet in huis gehaald.' Toch maar eens werk van maken. De lipstick wordt hier ondertussen ook regelmatig boven gehaald :-) Bedankt om alles nog eens op een rijtje te zetten. En nu eens kijken waar er hier zo'n Mac in de buurt is ;-) (An)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh man als ik dit zo lees... ik ben echt een leek op dat gebied... bij mij vervallen die producten voor ze opgebruikt zijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat van die paint pots van MAC is heeelemaal juist! Die heb ik sinds mijn huwelijk ook elke dag op! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik hoef geen afspraak bij MAC, want ik ben al persoonlijk onder handen genomen door jou :-)) Veel bijgeleerd, maar de tijd voor elke dag dit ritueel, ontbreekt me voorlopig nog...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Neeeje! Die labello en die blush kwak je der gewoon op terwijl je in de auto aan het rood licht staat. Maar jij hebt dat nog niet nodig, dertiger in de fleur van haar leven :-)

      Verwijderen
  13. altijd goede voornemens, maar zoals andere dames hierboven, lukt het mij niet om het ochtendritueel vast te houden en zit ik, een jaar na investering, opnieuw met verouderde producten ... mijn wenkbrauwen zijn al in 14 jaar (zo lang ben ik al getrouwd) niet meer geëpileerd en mijn nagelstyliste (valse nagels, dat ritueel onderga ik wel maandelijks anders loop ik met afgekloven stompjes rond) kijkt altijd met bedenkelijke blik naar mijn wenkbrauwen, mss moet haar toch maar eens laten gaan op mijn wenkbrauwen :-) Met de big 4, die angstaanjagend snel dichterbij komt, moet ik het verval verder in de perken proberen te houden of er gaan serieuze kosten aan zijn :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha Katrien, ik moet zo lachen met je commentaar! Je wenkbrauwen niet meer geëpileerd sinds je getrouwd bent, slimme zet, hij zat toch vast in uw netten :-) Ja jong, toen die big 4 hier aanklopte ben ik hier ook extra producten beginnen gebruiken, hoor. Daarom, alles om toch maar op een jong veulen te blijven lijken. Of toch te proberen liever ;-)

      Verwijderen
    2. En geef die nagelmadam eens haar goesting met die wenkbrauwen. Ik snap haar frustratie :-)

      Verwijderen
  14. Oei, bij mij zijn make-up-ochtenden voor als ik écht véééééél tijd heb! Zijnde een keer of zes per maand, eventuele feestjes uitgezonderd. Ik zou me bijna slecht gaan voelen :) Maar ach, mijn lijf is nog geen 21, ik zal dat maar inzetten als excuus ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik gebruik enkel wat fond de teint i nde winter, maar kwak voor de rest ook elke morgen een laag make up op mn smoelwerk. Behalve op reis en in het weekend. dan laat ik mijn huis gewoon voor wat het is, ademen.
    Ik ontdekte ook primer deze zomer! Wat een revelatie! Maar ik ben dan meer fan van de producten van Urban Decay :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. ik gebruik nooit make up. ik weet niet wat me staat en hoe het moet. Misschien ook eens naar mac gaan. ik zal al beginnen met de labello

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Ik ben al helemaal onder de indruk van mezelf als ik erin slaag om mijn ogen van mascara en oogpotlood te voorzien. En dat doe ik dan nog maar alleen als ik ergens naartoe moet, nooit op de "gewone" dagen. Ik denk wel dat ik er tien keer beter uit zou kunnen zien met make-up maar ik ben van nature te lui om me daar dagelijks mee bezig te houden :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Hier ook een MAC fan! Alhoewel het Kruidvat ook wel budgetvriendelijke alternatieven biedt... Hoe dan ook, ik voel me ook zelfzekerder met een extraatje :-) Met mijn wenkbrauwen deed ik nog niets - op epileren na natuurlijk - maar dat bijkleuren ga ik voortaan in overweging nemen zie!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Pssssst gewoon maar om te zeggen dat de BBcrème van "denaldi" deze week binnen is! Op jouw aanraden heb ik me alvast 2 tubes aangeschaft en ik ga vanavond terug om meer. Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, dat heb ik gemist! Gelukkig had ik nog een mooi voorraadje :-)

      Verwijderen

Penny for your thoughts!