vrijdag 2 januari 2015

Een nieuw jaar, een nieuw huis

Eerst en vooral, beste lezers: ik wens jullie een fantastisch 2015 toe!

Hier ten huize Dietemiet hebben we 2014 in stijl afgesloten: in 2 weken tijd kochten we een nieuw huis en verkochten we het oude. Het oude huis was in één dag verkocht, dus dat ging vlotjes.


Het nieuwe huis ligt op zo'n 200 meter van het oude. Mijn man droomt er al jaren van en omdat hij wist dat de bewoners naar een bejaardentehuis waren vertrokken, hield hij het scherp in de gaten. Het werd gebouwd in 1902 en de muren zitten dus vol geheimen en oorlogsverhalen. Het is ook groter dan ons huidige huis en telt maar liefst 7 slaapkamers. Ons kantoor wordt dubbel zo groot. De tuin is vier keer groter dan onze huidige stadstuin. En dat is met 2 kinderen, 2 hondjes en 3 katten geen overbodige luxe. De tuin ruikt naar een bos, en toch zit je midden in de stad. Heerlijk.

En toch heeft mijn man flink zijn best moeten doen om me te overtuigen. Ik ging namelijk oud worden in ons huidige huis. Ik was en ben er nog altijd verliefd op. Maar van het nieuwe huis maken we ook wel weer een thuis. Ik denk dat de belofte van een grote naaikamer me over de streep moet hebben getrokken. En misschien ook wel de vele interieurideetjes die spontaan begonnen op te borrelen. En toen we de kinderen en hondjes op de tuin loslieten, en de hondjes hun pootjes bijna van hun lijfjes holden en de kinderen meteen met takken begonnen te slepen om een kamp te bouwen, ging ik helemaal voor de bijl.

En dus ruilen we dit in ...



... voor dit:


en dit ...





... en denk ik bij mezelf: zijn we nu echt stapelgek geworden??

De komende weken waag ik me zelfs niet in het nieuwe huis. De elektricien is er al begonnen en "naar 't schijnt" ligt het huis half in puin, met overal boorgaten, geulen en brokstukken. Woensdag wordt ook de gang opengebroken zodat de loodgieter zijn leidingen kan leggen. Mij zie je daar pas terug wanneer de opbouwfase is gestart!

Dit is verbouwing nummer 3. We weten dus heel goed wat we willen. In dit huis nemen we een beetje een loopje met de klassieke indeling van een huis. Hier dus geen klassieke woonkameropstelling met enerzijds een eetgedeelte en anderzijds een zitgedeelte met tv. Wat ooit de woonkamer was, wordt een grote keuken die niet mag aanvoelen als een keuken, met een open haard, een boekenmuur en gezellige fauteuils. We willen de sfeer van een leescafé, waar mensen nog echt met elkaar kunnen praten, zonder de afleiding van een tv. Waar het weekmenu op een grote krijtmuur zal staan. Die leefkeuken wordt naar de tuin toe ook uitgebreid met een veranda, waar de eettafel zal komen te staan. Zo eten we het hele jaar door in de tuin.

De kamers die ooit de keuken en eetkamer waren, aan de andere kant van de gang, worden nu respectievelijk een waskamer en een vestiaire (met veel plaats voor jassen, schoenen, boekentassen en zwemzakken). Op de eerste verdieping komt dan wel een tv-hoekje.

De keukenmeubels werden al geleverd. We kochten ze in het WoonTheater in Blaasveld. Het bruine meubel is een oud bakkersmeubel, waar vroeger het deeg op werd uitgerold.


Het blauwe meubel met metalen blad komt uit een oude fabriek in Frankrijk. In dat meubel komt een spoelbak. Ernaast komt een Lacanche-fornuis, net als in het vorige huis, maar dan een maatje groter.


We kochten ook al een eerste fauteuilke.


We beginnen 2015 dus met een grote uitdaging.

Mijn blogposts over mijn naaisels zullen de komende maanden dus worden afgewisseld met updates over de verbouwing. Als het niet geeft ...

12 opmerkingen:

  1. Geeft niets! Wij gaan ook verbouwingen aan met keuken als het hart van ons huis, met errond leefruimte. Geen eetkamer en living.

    Geweldig dat het bij jullie ook zo zal zijn. Ik ben best wel nieuwsgierig!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat wordt een heerlijke, nieuwe thuis! Ik kijk al uit naar de volgende blogposts. Veel plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ooh spannend, kan niet wachten op blog posts met updates :)
    zo mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat prachtig... Een echt droomhuis, jullie worden er zonder twijfel heeeeel gelukkig! Gefeliciteerd!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een mooi, nieuw huis! Jullie oude huis vond ik ook prachtig maar alleen al de gevel van het nieuwe huis was voldoende om mij te doen smelten. Veel succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Van het ene wauw-huis naar het andere wauw-huis :-) Ik ben al benieuwd naar de verbouwblogjes! Proficiat en veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Succes!! Ziet er alvast veelbelovend uit...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Elliot!

    Wow, wat leuk. Super gefeliciteerd!

    Je had al zo'n leuk huisje, maar het nieuwe huis is nóg mooier.
    Ben super benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden.

    Heel veel succes en plezier!

    Manfung

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik ben nu al een half uur door je blog aan het scrollen en vraag me af waarom ik deze nooit eerder heb ondekt!

    Je hebt er dus een nieuwe volger bij en ik ben super benieuwd naar de vorderingen van de verbouwing. Wat een prachtig huis!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. *ontdekt*

      In al mijn enthousiasme vergeet ik nog fatsoenlijk te typen. ;-)

      Verwijderen
    2. Fijn om te lezen dat je mijn blog leuk vindt. Je bent heel welkom! :-)

      Verwijderen

Penny for your thoughts!