vrijdag 14 juli 2017

Mijn lasagne (met geheim ingrediënt)

Als er één recept is waar bezoekers vaak naar vragen, dan is het wel dat van mijn lasagne. Veel mensen beginnen daar zelf niet aan, omdat het veel werk of moeilijk lijkt, maar als je spaghetti of macaroni kunt maken, dan kan lasagne geen probleem zijn! Ik verklap je mijn recept én geheime ingrediënt!



Ingrediënten
Voorgekookte lasagneblaadjes (ik zweer bij die van Barilla)
1 fles tomatenpassata
Een klein blikje tomatenpuree
Een potje rode pesto uit de supermarkt
Naar keuze 250 g gehakt
1 grote ui of 2 sjalotten
2 teentjes knoflook
Balsamicoazijn of rode wijn
Een groot bakje (kastanje)champignons (deze kunnen het gehakt perfect vervangen!)
50-60 g boter
Olijfolie
Vloeiende bloem
Melk
100-150 g geraspte gruyère
Gratineerkaas
Peper
Zout 
Nootmuskaat

Bereiding
Voor de rode saus:
Bak het gehakt, als je dat gebruikt, in een koekenpan in wat olijfolie. Hak de ui(en) en een teentje knoflook fijn. Fruit die in een kookpot in olijfolie. Voeg het gehakt toe, gevolgd door de tomatenpuree en een flinke scheut balsamicoazijn of rode wijn. Laat de alcohol verdampen. Voeg dan het succesingrediënt toe: het potje rode pesto. Groene pesto in een potje vind ik walgelijk, maar rode pesto kan een tomatengerecht heel fijn pimpen! Voeg tot slot de passata toe en laat eventjes pruttelen. Kruid met peper en zout.

Snij de paddenstoelen in plakjes en bak die in wat boter en/of olijfolie en een teentje knoflook in een koekenpan, tot ze beginnen te kleuren. Kruid met peper en zout. Een beetje gedroogde oregano op de champignons is trouwens altijd lekker.

Voor de witte saus:
Laat de 50-60 g boter smelten in een pannetje. Voeg langzaam vloeiende bloem toe, tot je zachte kruimels krijgt. Giet er geleidelijk melk bij, tot de saus dik wordt. Blijf al die tijd kloppen met een klopper, want deze saus brandt snel aan. Neem van het vuur en voeg een zakje geraspte gruyère toe. Kruid goed af met peper, zout en nootmuskaat.

Verwarm de oven voor op 220 °C.
Neem een grote ovenschaal. Bestrijk de bodem met een beetje witte of rode saus. Leg daarop een laag lasagneblaadjes. Schep daarop de rode saus. Afhankelijk van je hoeveelheid gebruik je die nu helemaal op of gebruik je straks nog een laagje. Dek weer af met lasagneblaadjes. Schep er een laag witte saus op. Blaadjes. Een laag champignons. Blaadjes ... Gebruik zo al je laagjes op. Hoe dunner je laagjes en hoe meer blaadjes je gebruikt, hoe steviger en ook wat droger je lasagne zal worden. Dat is een kwestie van smaak. Ik probeer altijd een gulden middenweg te vinden.

Eindig met een flinke laag witte saus en bestrooi met gratineerkaas. Schuif in de oven en zet de timer op 20 minuten. Zo lang hebben de lasagneblaadjes nodig om gaar te worden en na die tijd is je kaas ook perfect gekleurd. Als je geen voorgekookte lasagneblaadjes gebruikt en je lasagne zo'n 40 minuten in de oven zal staan, zul je de schotel moeten afdekken met aluminiumfolie, die je er dan 10 minuten voor het einde afneemt.

Smakelijk!

6 opmerkingen:

  1. Mmm... lasagne, hier een grote favoriete en ook meestal zelfgemaakt met een lekkere bolognese die liefst uren stond te pruttelen! Dit recept probeer ik ook wel eens uit!
    Wikkelgatjes (eenhuisjeopdebuiten.wordpress.com)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Merci voor je recept! Ik maak ook al wel eens lasagne. Ik heb een heel lekker vegetarisch receptje daarvoor. Maar de kinderen vinden het niet wauw. Dus ik wil deze ook wel eens proberen. Wie weet vinden ze deze beter :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hier ook altijd zelfgemaakte lasagne. Hmmm! En Barilla is idd top! :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hmmmm, klinkt lekker! Ik maak de lasagne ook steeds zelf, en ga volledig akkoord met de blaadjes van Barilla!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Aaaah, rode pesto! Ook hier het succesingrediënt maar dan op pizza. Lekker!

    BeantwoordenVerwijderen

Penny for your thoughts!