woensdag 23 oktober 2013

Mijn handleiding flocken

Net toen ik dacht dat ik in die leeftijdscategorie was aanbeland waar vrienden eerder aan de menopauze beginnen dan aan nog een kind, wordt er weer eentje ter wereld geperst.

De voorbije maanden waren dat er zelfs twee. En daar zat ik dan, met mijn patroontjes voor incontinentieslips, pillenzakjes en brillenhoesjes om cadeau te doen ...

Twee kersverse jongetjes dus. Ik kreeg de keuze: geld storten op een rekening, naar het Kruitvat voor een cadeautje of zelf iets in elkaar boksen. Ik koos het laatste. Het geeft zo'n voldoening om zoiets "uit het hart" cadeau te doen. En het is toch leuk als de eigenaars van dat boeleke na je bezoekje kunnen zeggen: "Ze drinkt veel, ze heeft alle chips opgegeten en haar kapsel trekt weer op niets, maar 't is wel lief dat ze dit maakte, he?" Want daar doen we het tenslotte toch voor?

Dus vertrok ik met een plan naar de Hema. Ik kocht er twee 'blanco' rompertjes en een cadeauverpakking.

Op de rompertjes flockte ik de namen van de respectieve baby's. Hoe je dat doet, verklap ik je hier:

1. Open een Word-document, typ de naam van het baby'tje in en laat daar allerlei lettertypes op los. Eenmaal de juiste match gevonden, vergroot je de naam tot de gewenste afmeting (hou het rompertje bij de hand om "te passen").

2. Neem een wit vel papier en leg dat op je computerscherm. Neem de duidelijk zichtbare letters over met een stift.

3. Knip de hele naam grofweg uit en kleef die met plakband op een vel flockfolie. Je vindt die vellen in de betere stoffenwinkel, zoals hier. Let wel goed op, want de flockfolie heeft een lijmkant en een afgewerkte (glanzende) kant. De lijmkant is mat en dof van kleur. Die leg je naar onder. Dit is natuurlijk geen must als je spiegelschrift wel leuk vindt.

4. Zet je leesbril op je lenzen, zoals ik deed, en ga met een scherp mesje over de lijnen van de letters. Ik gebruikte hiervoor een mesje dat ik in een winkel met tekenmateriaal kocht.



5. Strijk het rompertje glad en schik er de lettertjes op. Leg ze dicht genoeg bij elkaar, want te veel ruimte tussen de letters is echt niet mooi. En vergeet het puntje op de i of j niet. Meestal loop ik daar vloekend naar te zoeken. Voor zo'n puntje kan een perforator trouwens een zegen zijn.

6. Neem een zakdoek of zelfs een vel bakpapier en leg dat heeeeeeeeeeeel voorzichtig op de letters. Je wilt uiteraard niet dat ze verschuiven! Verhit je strijkijzer en zet het 20 à 30 seconden op de doek, zonder stoom.

7. Controleer of de folie goed vastzit. Strijk eventueel nog wat langer. Laat dan goed afkoelen.

8. Nu komt het leukste deel: trek de plastic folie voorzichtig van de letters en aanschouw de kleurenpracht!

9. Draai het rompertje binnenstebuiten en strijk nog een keertje. Je lettertjes zullen nu niet meer gaan lopen.

10. Loop de hele dag blinkend van contentement en trots rond.

1 opmerking:

  1. Ah ja zeg, zo'n mesje, dat is nog 't gedacht! En ik maar baggeren met mijn borduurschaartje....

    BeantwoordenVerwijderen

Penny for your thoughts!