woensdag 6 april 2016

Verliefd op Kobo

Had je me een jaar geleden gezegd dat ik vandaag smoorverliefd zou zijn op een e-reader, ik had eens goed gelachen en je een boek rond je oren gezwierd.


Ik ben altijd verslaafd geweest aan papieren boeken. Snoof de geur diep op, woog ze in mijn handen, genoot van het gevoel van het papier onder mijn vingers, liep altijd door een bibliotheek alsof het een tempel was (ik doe nog net niet mijn schoenen uit), brak de rug zodat ze 'ontmaagd waren' en je zag dat ze gelezen waren en hun verhaal hadden verteld, schrok niet terug voor een ezelsoor of een kanttekening in potlood, en liet een mooi boek dat ik had uitgelezen nog dagen rondslingeren zodat ik er nog wat langer van kon nagenieten. 

Tot de Kelly's (deze en deze) heel overtuigend en gepassioneerd over hun e-reader blogden en me over de streep trokken. Ik besloot het te proberen, kocht een Kobo Glo en heb me dat nog geen moment beklaagd. Man, wat hou ik van dat ding.
 
Omdat ik nog veel boekenwormen tegenkom die net als mijn oude ik zweren bij hun papieren exemplaren en zich koppig tegen de e-reader blijven verzetten, zet ik de voordelen na bijna 4 maanden e-readen even op een rijtje.

- Het is geen computerscherm. De pagina's zien eruit als die van een boek en lezen is niet vermoeiend voor de ogen. Ik ga niet in op de technische details, want daar begrijp ik ook maar de helft van, maar dit is niet te vergelijken met lezen op een computer of iPad.

- Mijn e-reader heeft een ingebouwd lichtje. Ik ben altijd vroeg wakker en kan dan lang lezen zonder in slaap te vallen. En nu kan dat in bed, in het donker, zonder dat ik mijn man wakker maak.

- Mijn ogen zijn niet zo fris meer. Lees ik een boek met kleine letters, in kunstlicht, dan lig ik na 10 minuten al te ronken. Het lettertype van een e-reader kun je wijzigen en vergroten, en dat is zo'n gemak! Ik lees dan ook zoveel meer dan vroeger (en slaap minder).

- Er kunnen belachelijk veel boeken op en het ding past gewoon in mijn kleinste handtas. Ik neem het dus overal mee naartoe, voor het geval ik ergens moet wachten.

- Je wordt niet misselijk als je in de auto (als passagier!) op je e-reader leest. Een mysterie, maar het was wel een leuke ontdekking.

- Je kunt in bed op je zij lezen! En één hand lekker warm onder de deken houden! Wie vaak in bed leest, zal snel begrijpen wat een luxe dat is.

- ebooks zijn een stuk goedkoper dan papieren boeken, dus als je veel boeken koopt, dan is je investering (in het geval van Kobo 129 euro) heel snel terugverdiend.

- De boeken die je wil, zijn meteen beschikbaar. Je koopt ze online en kunt ze meteen beginnen lezen. En als je vaak in het Engels (of een andere taal) leest, moet je niet telkens naar een Engelse boekenwinkel of een bestelling plaatsen om aan je gerief te geraken.

Ik ben hem serieus gaan koesteren, mijn e-reader. Ik betrapte mezelf er afgelopen week op dat ik hem zag liggen en mijn hart een slag oversloeg. Ik ben verliefd op mijn Kobo. Het is de belichaming geworden van de vele fantastische boeken die ik er de voorbije 4 maanden al op las. En hoe meer boeken ik lees, hoe liever ik hem ga zien.

Benieuwd wat ik lees? Je vindt mijn boekentips en -reviews op Goodreads (zie de plug-in hiernaast).

20 opmerkingen:

  1. Hier ook niks dan lof over mijn Kobo (en ook door één van de Kelly's overtuigd).
    Ge kunt ook eten of uw tas koffie/thee vasthouden en terwijl verder lezen, nog zo'n voordeel. :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo'n reviews doen mij steeds twijfelen. Het klinkt aanlokkelijk, dat lezen in de auto en dat warme hand onder de dekens (vooral in de winter!) maar hmm, dan mis je uiteindelijk ook wel het onderlijnen van mooie zinnen, de herinneringen van de plaatsen waar je zo'n boek hebt gelezen. Of, indien het een bibliotheekboek is, het verstoppen van een post-it met een leuke boodschap voor de volgende ontlener wanneer je hem terugbrengt. Die verdomde technologie toch steeds. ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dan heb ik goed nieuws, want je kunt ook onderlijnen en notities toevoegen in Kobo. En zelfs een ezelsoor maken! :-) En dan staan al die onderlijnde fragmentjes netjes op een rijtje op je startpagina.
      En je andere argumenten ... Ik snap die, ik had ze ook. En toch is de e-reader erin geslaagd mijn hart te veroveren :-)

      Verwijderen
  3. Ik ben ook steeds meer overtuigd om een Kobo te kopen, na jouw bericht nog meer!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Die 2 Kelly's trokken mij ook over de streep. Ik heb het me nog geen seconde beklaagd: ik lees meer dan vroeger (sleep hem ook overal mee naartoe), heb meer comfort (lezen in bed, lezen in het donker) en kan zonder problemen van het ene boek dat tegenvalt, overschakelen op een ander boek, zelfs in de trein! Driewerf hoera voor Kobo!! Zal ik er ook eens over bloggen, hihihi??!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Jaaaa ik heb ook een Kobo, nu bijna twee jaar, en ik kan me ook geen leven zonder hem meer voorstellen. Al die voordelen die je opnoemt: check!
    Ik ben meteen je vriendje geworden op Goodreads ook.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. leuk wel! ik verlang zo naar meer lees-tijd, maar het lukt me voorlopig echt niet om er tijd voor te vinden naast al het andere... maar ik hou het in m'n achterhoofd :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Misschien is het wel een idee want vaak heb ik mijn boeken niet mee en eerlijk ik kan alleen maar boeken lezen die ik zelf koop (een foutje in mijn hersenen denk ik haha) waardoor de stapels hier zo groot worden dat ik op den duur niet meer weet waar ik dat alles moet leggen... maar zo is dat natuurlijk wel erg handig... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik deel je liefde! Ik kreeg een maand geleden mijn kobo voor m'n verjaardag cadeau en ben er zo gelukkig mee! Ik heb ook de Kobo glo, maar een refurbished model. Dus eigenlijk een tweedehands toestel maar dat helemaal is opgefrist en in orde is gezet. Kostte op bol 80 euro dacht ik. Ik lees ook zo graag, kocht al eens boeken maar heb gewoon geen plek die allemaal te blijven zetten. Ook op vakantie, ik had 15 boeken mee en die wogen dan geen 150 gram :D
    En de boeken bleven ook vaak liggen omdat ik ze ofwel niet mee had terwijl ik gerust even kon lezen, ofwel omdat ze gewoon te veel wegen of te groot zijn voor in mijn handtas te passen!
    En voor de papieren-boeken-fans: niemand zegt dat je eens geen boek meer mag kopen eh :) Het is alleen veel milieuvriendelijker het gros te lezen op een e-reader :D

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Oh, zo herkenbaar. Een jaar geleden dacht ik er helemaal hetzelfde over... tot ik in januari een stapel nieuwe boeken ergens kwijt probeerde te raken in/op/rond mijn kasten en ze er niet meer bij kreeg. Ik bestelde me een Kobo en werkelijk, ik ben verslaafd aan dat ding ;). Hoera voor een volledige boekenkast in je handtas en lezen op ieder moment je kunt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hier de uiterest tevreden eigenaar van een tolino sinds 5 maanden. Ook lang getwijfeld omwille van het koesteren en vereren van boeken, de geuren van inkt en papier, het kraken van de kaft,... Zo herkenbaar ☺.
    Mijn tolino is waterbestendig en kan dus zelfs gebruikt worden om in bad te lezen. Uitgetest en erg goed bevonden!
    Gedaan ook met kiezen welke boeken je meeneemt op vakantie, naar de wachtzaal, in de auto,... Voortaan zit mijn bibliotheek bijna standaard in de handtas.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Maar ik wil een Belle en het Beest boekenkast :(

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hahaha, I feel you!
      Ik ben pas met de Kobo gestart nadat onze boekenmuur gevuld was. Want die moest ik ook absoluut hebben :-)

      Verwijderen
    2. Hahaha Romina, ik ook :) Vandaag stond ik nog in een keischone bibliotheek en al wat ik kon denken was dat ik ooit een klein gezellig huisje wil, maar wel met een grote kamer over twee verdiepen met balkonnetjes, boordevol boeken én met een laddertje (ah ja!).
      Al neemt dat niet weg dat zo'n e-reader bij momenten ook wel heel aantrekkelijk lijkt, vooral wanneer ik al zwaar geladen ben en op dat moment net bezig ben in een dik boek. En Dietemiet, jij hebt net mijn voornaamste reden "ja maar, dat kost toch wel wat hoor" onderuit gehaald. Want als ik eerlijk ben, geef ik op een jaar veel meer uit dan zo'n e-reader kost... Nog maar eens overwegen dus!

      En ook, totaal naast de kwestie: wat een supermooi haar heb jij!

      Verwijderen
    3. Bedankt :-) (en 't is veel te lang, moet een flink stuk af)

      Verwijderen
  12. Oh zo fijn dat de liefde ook zo groot is! <3

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Haha, zalig om dit te lezen :-)
    Ik lees enkel op vakantie. En dan nog… Dus aan mij is het niet besteed.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hmmm, ik geraak nog niet over die streep denk ik...
    Lezen met een echt boek, op mijn zij, en met één arm onder de deken, ik slaag er wonderwel in ;-) Maar op vakantie zou het wel handig zijn om de valies kilo's wat te verminderen....

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik kocht mij een sony e-reader toen ik een jaar dagelijks de trein moest nemen en daar heb ik nog geen seconde spijt van gehad. ik heb wel nog nieuwe papieren boeken aangezien ik die nog cadeau krijg of mij niet kon beheersen op de boekenbeurs, maar meer en meer koop ik e-books en al zeker voor onderweg en op reis. veel meer plaats voor kleren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Penny for your thoughts!