zondag 22 oktober 2017

Sweet: bakken met Ottolenghi

Dat ik een grote Ottolenghi-fan ben, is een understatement. Zijn recepten zijn altijd een schot in de roos. Terwijl gerechten uit andere kookboeken nu eens een succes maar vaak ook 'meh' zijn, heb ik in die van hem altijd het grootste vertrouwen. De man is een goochelaar!

Na Het Kookboek, Plenty, Jerusalem, Plenty More en Nopi, die ik als grote fan uiteraard allemaal in huis heb, kwam onlangs ook Sweet uit, het bakboek waar Yotam Ottolenghi samen met bakgoeroe Helen Goh drie jaar aan werkte, tot alles helemaal goed zat, zoals we dat van hem gewoon zijn.

Toch was ik niet meteen overtuigd van de noodzaak om dit boek aan mijn collectie toe te voegen. Want bakken, ik doe dat wel graag. Maar ik vind het al een hele kunst om iedere dag een degelijke maaltijd op tafel te krijgen. En als je dan een halve dag in de keuken hebt gestaan en een dampende taart uit de oven haalt, dan heb je nog niet gegeten. Kun je daarna gewoon opnieuw de keukenschort voorbinden om de kinderen een degelijke maaltijd voor te schotelen en al dat zoets goed te maken.

Een leuke bezigheid voor een dooie zondag, dat is het natuurlijk wel. Een muziekje op, je gezin dat rondom je gewoon zijn ding doet en niemand die je opjaagt. En dan het zalige gevoel dat over je komt wanneer je zo'n goddelijk gebak uit de oven haalt en het hele gezin ineens rond je staat, want wat ruikt dat heerlijk! Toegegeven, op de gezelligheidsschaal scoort bakken op zondag toch wel heel hoog!

Mijn man en ik kozen elk een receptje uit om het boek te testen. Hij bakte toen zijn ouders op bezoek kwamen en speelde het veilig met abrikozen-amandeltaart met kaneel. Zelf waagde ik me aan speculaas met een vulling van amandelspijs.





Beide gebakjes waren toppers en ik zou ze graag nog eens maken/eten, maar al het andere lekkers in Sweet vraagt erom uitgeprobeerd te worden. Met dit boek ben ik nog wel een flink aantal zondagen zoet!

Wat vind je in dit bakboek? De hoofdstukken zijn achtereenvolgens koekjes en biscuits, minicakes, cakes en taarten, kwarktaarten, platte taarten in een deegbodem, nagerechten en zoete snoeperijen getiteld.

De recepten worden uitvoerig toegelicht, de ingrediënten staan helaas niet altijd in je keukenkast en achter sommige moet je misschien wel even zoeken, maar het repertoire is zo ruim dat iedereen hier wel iets uit kan maken. 

En mijn kippen? Die weten eindelijk waarom ze eitjes uit hun lijf persen!
  
 
Ik ontving dit recensie-exemplaar van Agora nv. Sweet wordt uitgegeven bij Fontaine Uitgevers, telt 384 pagina's en kost € 29,95.


 

8 opmerkingen:

  1. Waar haalde jij de amandelspijs Judith? Ik vind die erg moeilijk. Niet eigenlijk 😂 mijn favorieten uit het boek zijn momenteel: de kokos-bosbessentaart, de taart met pistache en rozen en de chocoladekoekjes met pecannoten. Goddelijk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon, in mijn tuin :-) Die chocoladekoekjes staan ook nog op mijn bakbucket list!

      Verwijderen
    2. Amandelspijs in uw tuin? Watte?
      Het ziet er alletwee keilekker uit! En wat Annelies zegt: ik proefde er van en inderdaad: mmmmm!

      Verwijderen
  2. Heerlijk! Ik krijg spontaan zin in taart :)
    Trouwens, ik vond de Libelle-vlogs heel erg leuk. Eigenlijk zou gij het meer moeten doen! Als aanvulling voor de blog.
    PS; sorry voor het slechte Vlaams, ik kom van Nederland maar probeer wat Vlaamse woorden op te pikken zodat ik mezelf wat verstaanbaarder kan maken :)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, dank je! Misschien vlog ik nog wel eens. Als ik het monteren wat in de vingers krijg :-) Enne ... wij schrijven ook gewoon je en jij, dus ik begrijp je perfect! :-)

      Verwijderen
  3. Die speculaas ziet er heerlijk uit! Ik zou dat boek alleen al kopen voor de mooie cover. Dat er dan ook nog lekkere recepten in staan is een bonus!

    En nu moet ik die Ottolenghi eens dringend gaan Googelen want ik weet nog steeds niet wie dat is...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. :) Ziet er wel heel erg goed uit, maar ik had me helaas al voorgenomen geen kookboeken meer te kopen. Maar wie weet ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Penny for your thoughts!