maandag 8 januari 2018

Mijn creatorium

Ik ben nogal graag 'op mijn eigen'. Heb een plekje nodig dat alleen van mij is, waar mensen nog op de deur moeten kloppen (al is dat nog een groot werkpunt voor mijn huisgenoten) en dan nog geen garantie hebben dat ze ook effectief binnen mogen. Niet zo lang geleden werkten mijn man en ik (beiden freelancevertalers) nog in hetzelfde kantoortje, hier thuis. Maar hij ramt zo hard op zijn computer - hij ontkent dat, maar dat zijn klavier na 1 jaar al niet meer werkte zie ik als een bewijs dat ik gelijk heb - en belt zo vaak dat ik besloot mijn eigen plekje in te richten en naaikamer en kantoortje samen te voegen. Slaapkamer (groot) en naaikamer (klein) werden verwisseld en ik kreeg een 'creatorium' dat stukje bij beetje mijn eigen, heel persoonlijke plekje werd.




Het meubel met de vele schuifjes is het meubelstuk dat ik zou proberen redden als mijn huis in brand zou staan (en gezin en huisdieren al op de stoep stonden). Het zou helaas ook zelfmoord zijn, want het is echt loodzwaar. We kochten het ooit eens in een winkeltje in Gent dat helaas al jaren gesloten is. De eigenares bracht het mee uit Scandinavië.




Het bureautje vond ik in een verkoopzaal in de Kloosterstraat in Antwerpen. De zaal verkocht er een groot deel van de meubels die uit het oude gerechtshof in Antwerpen werden gehaald, compleet met statige rechterstoelen! Ze konden me helaas niet vertellen waarvoor het had gediend, maar ik vind het wel inspirerend om te werken aan een meubel vol krassen en verfspatten en dus een rijk verleden. Moesten meubels toch eens kunnen praten, he ... (het zou hier nogal een kakofonie zijn!)

De mand waar mijn paradijsvogelplant (Strelitzia) in zit, is van HK Living. De kast met de rolluiken links komt uit een verkoopzaak in Ieper.
 



Marmeren plank, wandsteunen en memobord zijn van House Doctor. Het paardentafereeltje is een print op hout en komt uit de Kringwinkel, net als de kadertjes op het plankje. Het poesje naaide ik zelf. Het is compleet mislukt, ziet er 100 jaar oud uit en net daarom krijgt het een ereplekje in mijn kamertje.

Het moderne lampje moet een tegengewicht voor de kitschprenten bieden. Maar ik weet al niet meer waar ik het kocht!




De kleur op de deur hieronder is Vert de Terre van Farrow & Ball. De paspop komt uit een vintage winkel, de linnenkast uit de Brusselse Marollen.
 




Het wandrekje met de mandjes in messing is van Madam Stoltz, de naaitafel is een oud aanrecht op stalen poten en een ladenblok van Ikea. De krukjes zijn nog steeds in veel verschillende kleuren verkrijgbaar in het Woontheater. In de oude letterbak (vintage winkel) bewaar ik mijn stikzijde.
 



Het doek met de spar is ook van HK Living. Ik hing er een lichtsnoer achter zodat het lijkt alsof de boom met lichtjes is versierd. Dat idee komt trouwens niet van mij, maar van het merk zelf.
 



Mijn knipmeubel is gewoon een keukeneiland uit Ikea. Het heeft de ideale, ergonomische hoogte om aan te knippen of te spelden. Ook de barstoel komt uit Ikea. Het tapijt is alweer van HK Living, duidelijk een van mijn favoriete merkjes (deze post is echter niet gesponsord!), en is eigenlijk gewoon katoen met een print op.



Met dit zeteltje ben ik nog steeds heel blij. Ik vond het in de Kringwinkel voor maar 60 euro. Ik ben normaal snel vies van stoffen tweedehandsmeubels, omdat er ik-weet-niet-wat in die stof kan zitten en wonen, maar deze zag er zo nieuw uit dat ik hem toch kocht. Iemand merkte trouwens op dat Phoebe uit Friends net zo'n zetel in haar appartement had staan, wat hem extra bijzonder maakt voor mij. De Japanse kaligrafiekwasten naast de kast komen uit een winkeltje in de Kloosterstraat in Antwerpen.


Voor de opmerkzame lezer die de print 'Hallo herfst' zag: ja, zolang ben ik al met deze blogpost bezig!





23 opmerkingen:

  1. Jij zou zo mijn huis mogen inrichten. Trouwens, doe je dat niet, zo een beetje als bijjob? ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En jij kan in zo'n kamer werken??? Ik zou voortdurend gelukzalig rond zitten kijken om te genieten van al dat schoons, gewerkt zou er niet veel worden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. 't Is misschien onnozel, maar ik vind het ZO plezant dat je ook het woord creatorium gebruikt! :D Enneuhm, mocht ik zelf niet zo content zijn met mijn eigen huidige creatorium (in wording), ik zou zwaar jaloers zijn op het jouwe. Nu ben ik alleen jaloers op die gigantisch schone ladekast. En oké ja, misschien ook een beetje op het zeteltje. Bon, het is natuurlijk gewoon VOLLEDIG de max.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moest ook meteen aan jou denken toen ik creatorium zag staan!

      Verwijderen
    2. Als ze me zoeken en ik zit achter de naaimachine dan roep ik "Ik zit in mijn naaikamer!". Ben ik aan het vertalen, dan is het "Ik zit in mijn bureau". Het is soms wat verwarrend, dus creatorium dekt de lading het best :-)

      Verwijderen
  4. Wauw, zo mooi ingericht! De kast met de schuiven zou ik ook wel proberen redden me dunkt.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Heerlijk, zo'n plek voor jezelf. En dat woord 'crematorium', zoals Kelly zegt, is ook een heerlijk woord.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een heerlijke kamer! Die van mij is meer de volgepropte versie van de jouwe, haha... dat minimalisme lukt mij niet zo goed...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Meestal ligt het ook niet zo netjes bij als nu, hoor. Die kniptafel leeg houden: een grote uitdaging! :-)

      Verwijderen
  7. Zalig! Wat een heerlijke ruimte, zo helemaal voor jezelf. Jij zou echt een bijberoep moeten nemen, huizen inrichten.
    Vanwaar komen jouw bloempotjes trouwens? Zo'n stijl zie ik zelf ook wel zitten hier, en ik heb dríngend nieuwe bloempotjes nodig :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die kocht ik bij Van Uytsel in Kontich. Belachelijk veel keuze daar! :-)

      Verwijderen
    2. Ah, oei, dat is niet bepaald in de buurt :-) Ik zal wat dichter in de buurt op zoek moeten.

      Verwijderen
  8. Prachtig! Zo een gezellige ruimte dat karakter en charme ademt!! Mijn creatorium (zou het woord van het jaar mogen worden, wat mij betreft) is dan weer een heel andere stijl, maar eens het pc-gedrocht eruit verwijderd is, dan is het aan mij ��. Momenteel staan er 1 grote tafel vrij in de ruimte waaraan ik zowel stik als knip en speld, maar ergonomisch is dat allesbehalve... moet ik toch eens herbekijken...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een ruimte die, overigens ��

      Verwijderen
    2. Ja, dat is een gemak he, zo'n tafel op ergonomische hoogte!

      Verwijderen
  9. Heerlijk! Ik deel mijn naaiplekje met de kinderen, en sinds kort ook met een studerende man, dus veel plaats is er niet over :-D. Maar ik ben blij met wat ik heb, al zal het nooit zo pico bello als het jouwe worden!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. geweldig, alles aan deze kamer is geweldig! Wat zou ik graag eens in jouw huis komen wonen;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een heerlijk plekje, je zou mijn huisje zo mogen inrichten.

    BeantwoordenVerwijderen

Penny for your thoughts!