zondag 21 januari 2018

Veggie spaghetti die net 'echt' lijkt

Nooit eerder deed ik zoveel aangename ontdekkingen in de keuken als sinds wij geen vlees meer eten. Want een vleesvrij leven dwingt je om op zoek te gaan naar alternatieven en nieuwe dingen uit te proberen. Quorn en andere kant-en-klare alternatieven voor vlees kopen wij niet, want ik vind die veel te duur voor de vaak povere of ietwat 'geforceerde' kwaliteit die je ervoor terugkrijgt. En ik vind het ook gewoon niet nodig.

Met een beetje fantasie, geduld en slimme tips uit kookboeken kun je immers lekkere en gezonde alternatieven voor vlees op tafel toveren. En vandaag vertel ik je hoe ik spaghettisaus maak met de consistentie van saus met gehakt, gewoon met groenten! En het grote voordeel is dat je altijd alles in huis kunt hebben, zodat dit gerecht in een wip op tafel staat op dagen dat het snel moet gaan of je wat minder inspiratie hebt.









Het geheim? Linzen! En die gebruikte ik zelden voor we stopten met vlees eten. Nu staan ze minstens één keer per week op het menu. Bijkomend voordeel is dat ze supergezond zijn! Je kunt ze droog kopen en zelf koken maar vindt ze ook gewoon in blik in de supermarkt, klaar voor gebruik.

Ik maak mijn saus eigenlijk klaar zoals ik het altijd al deed, maar nadat ik mijn ui, knoflook en eventuele andere groenten (hier selderij en wortel) heb gestoofd, voeg ik linzen toe in plaats van gehakt. Om ze echt op gehakt te laten lijken, stamp ik ze iets fijner met de pureestamper. Maak er wel geen moes van... Je zult zelf wel zien dat ze na een paar keer stampen echt op gehakt gaan lijken. Wat ik dan doe, is wat gerookt paprikapoeder toevoegen. Ik weet niet wat dat is met gerookt paprikapoeder, maar ineens staat het in bijna ieder recept dat ik maak uit mijn kookboeken! Ik gebruik het dus vaak en ben er echt verslingerd aan geraakt. En het geeft je gerecht een gerookte toets die je ook wel in vlees terugvindt. Zeker eens proberen!

Voor de rest grijp ik naar mijn gebruikelijke ingrediënten, zoals tomatenpuree, balsamicoazijn en passata/tomatenblokjes, verse kruiden enzovoort. Maar wat in spaghettisaus ook heel lekker is, zijn een paar fijngehakte dadels of wat pure chocolade. 
 
Ook Jeroen en Jamie gebruiken linzen voor hun vegetarische variant van spaghettisaus en het is altijd interessant om te zien wat zij er nog in gebruiken. Mijn spaghettisaus ziet er iedere keer weer anders uit, afhankelijk van mijn inspiratie van het moment of de inhoud van mijn voorraad/koelkast.
 
De kinderen waren verbaasd hoe hard deze spaghettisaus met linzen op 'echte' spaghettisaus lijkt en vinden hem minstens even lekker. En ik durf wedden dat je er nietsvermoedende gasten mee kunt foppen!
 
Trouwens, een andere spaghetti die ik heel graag klaarmaak en die schittert in eenvoud is deze one-pot spaghetti van Anna Jones. En ook deze is heel snel klaar!



 

10 opmerkingen:

  1. Wat ook "net echt" lijkt is geraspte champignons opbakken en die achteraf aan je klaargemaakte saus.
    Superlekker, ook voor mijn kinderen die totaal geen champignons lusten 😀

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk idee! Hier zijn ze ook bang van champignons, dus dit is inderdaad een goeie manier om ze toch naar binnen te smokkelen :-)

      Verwijderen
  2. Ga ik eens uitproberen! Wij voegen aan een grote pot saus ook een steranijs toe (wel er weer uit vissen achteraf). Ik kan het niet goed beschrijven maar het geeft die kleine extra punch in de saus, hoe gek de combinatie ook lijkt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb het gisteren gemaakt en het werd goed bevonden door de dochter die linzen haaaat en aan wie ik niet verteld had dat ik ze er stiekem had ingedaan. Inderdaad, met die combinatie van gedroogde paprika erbij, is het net echt!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ok, genoteerd! Gerookt paprikapoeder staat op de boodschappen lijst! Ik ga dat ook eens testen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Spannend! Ik moest er wel eventjes aan wennen, vond dat het nogal hard naar Bokrijk rook :-) Maar ondertussen kan ik niet meer zonder!

      Verwijderen
  5. Doe je die linzen er dan 'droog' in of heb je die eerst laten weken? Ik wil het zeker ook eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die laat je best weken, maar ik gebruik ze vaak uit blik, hoor. Mijn luiheid krijgt hier vaak de bovenhand :-)

      Verwijderen

Penny for your thoughts!