zondag 4 november 2018

Het scrumbord voor kinderen

Dit najaar zit ik voor het Nieuwsblad in een panel van moeders die tips delen waarmee het leven met kinderen net ietsje vlotter zou moeten verlopen. In de eerste aflevering leerde ik zelf meer over het scrumbord, een takenbord dat mensen die in een team werken een overzicht geeft van de taken die nog moeten gebeuren en de taken die al zijn afgehandeld. Maar wat zo goed werkt op de werkvloer, is ook perfect toe te passen in je gezin!




Kinderen staan op en hebben in vaak een korte tijd een hoop taakjes af te handelen. Ze moeten zich aankleden, hun brooddoos maken, hun drinkbus vullen, soms ook een tablet of gsm meenemen... En na school begint het gewoon opnieuw: jassen en schoenen moeten worden opgeruimd, de brooddoos en de koekendoos moeten in de vaatwasser, het huiswerk moet worden gemaakt... Al wat oudere kinderen moeten daarnaast soms ook klusjes doen, zoals de vaatwasser leegmaken of de tafel dekken. En nog later op de avond gaat het weer richting badkamer om zich te wassen en tanden te poetsen. Het zijn routinetaakjes die ondertussen al vanzelf zouden moeten gaan, maar zonder herinneringen (en veel geroep op de drukke momenten) van onze kant blijven kinderen vaak gewoon ter plaatse trappelen. Of hangen, in veel gevallen.





Het principe van zo'n scrumbord is eenvoudig: je noteert of tekent de taakjes op een kaartje of eenvoudige post-it en hangt die op een bord in een vak 'te doen'. Is het taakje uitgevoerd, dan mag het kaartje naar het vak 'gedaan'. Dit schept niet alleen een duidelijk overzicht van wat er nog moet gebeuren, het geeft het kind ook controle, wat ze altijd fijn vinden. En ook belangrijk: het voorkomt dat er belangrijke dingen vergeten worden, zoals medicatie, een zwemzak of een huissleutel. 's Avonds voor het slapengaan of vlak voor de kinderen thuiskomen van school doorloop jij (de scrum master) gewoon alle kaartjes in je voorraad en kies je er de juiste uit. Zo wordt hier nog maar zelden iets vergeten, en het neemt dus ook bij mij een hoop druk weg omdat ik niet meer aan alles moet denken. Zo heeft de oudste hier een kaartje waarop staat dat hij zijn tablet moet opladen, zodat hij er 's morgens met een opgeladen batterij mee naar school kan. Hetzelfde met wassen: als ook het haar moet worden gewassen, dan zal dat duidelijk zijn aangegeven op het scrumbord. Ik moet er dus veel minder woorden aan vuilmaken. Of dat is op termijn toch de bedoeling!



Ik vond pictogrammen op deze website (scholen gebruiken die ook), zette er een korte tekst onder, drukte ze af, lamineerde ze met een laminator (dat kost echt niet veel en je gebruikt het voor van alles en nog wat) en maakte er kaartjes van. Zolang je papier niet te dik is, kun je die gelamineerde vellen perfect knippen. Op de achterkant kleefde ik magneettape van Hema, zodat ze op de koelkast blijven hangen. Op de koelkast maakte ik met washitape 2 vakken per kind: eentje voor de nog niet uitgevoerde taakjes en eentje voor de afgewerkte taakjes.

Ik deel de kaartjes die ik voor mijn kinderen maakte onder deze blogpost. Uiteraard gebruik je enkel wat je nodig hebt en maak je gewoon nieuwe met eventueel de pictogrammen op de website van Sclera, of je tekent ze gewoon zelf. Om die pictogrammen in de vakjes te kleven, gebruikte ik trouwens het Knipprogramma van Microsoft (staat standaard op veel computers).

Je zult ook zien dat ik beloningskaartjes voorzag, wat altijd handig kan zijn als je ze extra wilt motiveren of er een beloning aan wilt koppelen. Een halfuurtje 'schermpje' als je scrumbord om 20 uur leeg is, bijvoorbeeld. Of een halfuur voor een vlotte ochtend en een halfuur voor een vlotte avond, voor de al wat oudere kinderen.

Werkt het systeem hier vlekkeloos? Neen. Ik moet de kinderen regelmatig doorverwijzen naar hun scrumbord, omdat ze niet de reflex hebben om er zelf naar te kijken (lees: ze zijn niet op zoek naar taakjes). Maar sinds het bord gebeurt het nog maar zelden dat de kinderen iets belangrijks vergeten meenemen naar school. En vragen ze of ze op hun schermpje mogen, dan vraag ik "Is je scrumbord leeg?" en dan weten ze meestal genoeg!


Scrum by Judith De Meester on Scribd

9 opmerkingen:

  1. Top Judith! Ik zag t idee een tijdje geleden bij een vriendin maar dan met post-its. Aangezien die papiertjes niet blijven plakken zocht ik naar een alternatief. Dat heb ik nu gevonden! 😀 ik ga er mee aan de slag! Maar eerst nog ergens een laminator scoren 😉

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik las dat enkel de echte Post-it (van het merk zelf) zouden blijven hangen. Maar er gaat niets boven lamineren ;-)

      Verwijderen
  2. Dat lijkt op het takenbord van bij de scouts vroeger op kamp. Wij voerden het als kinderen/jongeren thuis zelf in om alles vlot te laten verlopen.
    Dit zal echt goed werken (over het algemeen toch). Ik deed het ook met mijn kinderen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij hebben iets ontzettend vergelijkbaars en inderdaad gebaseerd op de scrummethode! Bij ons hangen de kaartjes voor ochtend / avond boven op een magneetstrip op hun kamer. De taakjes voor de ochtend + een tijdsduur en die vervang ik dan voor de avondkaartjes + tijdsduur + beloning (denk aan extra voorlezen, kort filmpje kijken). Voor gedurende de dag hebben we een klembord waarop ik magneetfolie heb geplakt en daar komen de kaartjes op (schoenen aan/uit, jas mee, jas op kapstok, gymtas mee etc, maar ook planten water geven, rugbykleren aandoen, logopedie-oefeningen etc). Met tijdsduur weer, en er zit een beloning aan als het lukt (meestal even schermtijd, maar iets lekkers kan ook, of een spelletje doen met mij etc). En er zijn sinds kort ook meehelpkaartjes. Extra meehelpen (bv een uur in de tuin werken met het gezin) betekent dat we wat geld in een potje stoppen. En daar kunnen we leuke dingen van doen (sparen voor de efteling, een ijsje eten bij de ijssalon, naar de bioscoop). Werkt als een trein, ik ben heel enthousiast.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, die klusjes met een gezamenlijke spaarpot is een heel tof idee! Ik ga eens bekijken hoe ik dat hier kan aanpakken.

      Verwijderen
  4. Wij gebruiken de checkpad van Gezinnig voor onze jongste zoon: https://www.gezinnig.nl/checkpad-blauw.html. Gelijkaardig principe, heel handig.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, die kwam ik onlangs ook tegen. Maar mijn kinderen kennende ... Mijn koelkast zullen ze iets minder snel kwijtspelen, denk ik :-)

      Verwijderen
    2. Hoi! Wij zijn ondertussen een drietal weken met deze checkpad bezig. Ik durf al lichtjes enthousiast te zijn. Niet meer twintig keer hetzelfde herhalen maar gewoon verwijzen naar de checkpad. De ochtend van een schooldag en het thuiskomen van school verlopen vlotter. Maar... ik kan er te weinig opzetten. Eigenlijk zou ik (vooral voor mijn zoontje met ASS) wel drie checkpads kunnen gebruiken 😏... Dus! Dat scrumbord lijkt mij wel een zeer goed alternatief! Ik voel het hier al kriebelen... En als juf was de aankoop van een lamineertoestel het eerste wat ik met mijn eerste wedde deed 😉 al ongelooflijk veel mee gedaan op die 15 jaar 😂... Merci voor de tip!!

      Verwijderen
  5. Ik heb 1 A4 gelamineerd en op een klembord gestoken dat aan een muurtje hangt id keuken. Daarop kunnen ze hun moetjes en magjes afvinken per dag. Er is 1 kolom per kind. De taken staan in 4 blokken gegroepeerd, en als een blok volledig is afgevinkt, hebben ze 30min schermtijd. Dus max 2u/dag. Op het eind vd dag worden de vinkjes gewist (met whiteboardstiften werken dus). Ooit werkte dit zeer goed, maar ik gaf het op omdat ik het lastig vond hen steeds weer naar het takenblad te sturen, want nadat het nieuwtje eraf is, gaan ze nooit meer spontaan kijken. Nu besef ik dankzij jouw post dat het dagelijks moeten zagen over elk individueel taakje nog véél lastiger is 😁. Tijd voor een her-invoer dus 😊
    En dan ga ik meteen ook een blanco regel voorzien voor "te onthouden" dingen, want daar had ik nog niet aan gedacht om te combineren.

    BeantwoordenVerwijderen

Penny for your thoughts!