zaterdag 14 juli 2018

Mijn boekentips voor op vakantie

Ik ben er later mee dan gepland, maar de zomer is ook nog niet zo lang bezig, dus hopla: mijn tips voor boeken om mee te nemen in die reiskoffer of mee in de hangmat te kruipen thuis! Of handiger nog: om op je e-reader te zetten (nog steeds grote fan, ik)!


Misschien vind je niet op iedere pagina prachtige, dure volzinnen die je meteen op gastendoekjes wil borduren… Maar wees gerust, mijn tijd is te kostbaar om te verdoen aan slechte boeken, dus brol ga ik jullie nu ook weer niet voorschotelen. Integendeel! Dit zijn stuk voor stuk prachtige, maar wel vlot leesbare boeken waar je je hersenen niet op moet breken. Precies wat je nodig hebt op vakantie dus!

Ik lees altijd in het Engels, dus ik vermeld de originele titels, maar zet er wel de vertaalde titel bij, for good measure. Ik sta echter niet in voor de kwaliteit van die vertaling, dus kom daarover niet klagen!

Ook ga ik een beetje speciaal doen door auteurs aan te raden, en geen individuele boeken. Want als een auteur me bevalt, dan heb ik de neiging meteen alles van die persoon te lezen.

David Nicholls

One day (De eerste dag)
Us (Wij)
Starter for ten (Heftig)
The understudy (Kicken)

Lachen en wenen, dat is hier de magische cocktail. En ik als er één moet uitkiezen, dan is het 'One day' wel (werd ook verfilmd, trouwens). Zet dan wel een doos zakdoeken klaar.

Liane Moriarty

Moet ik ze nog inleiden? Je kent ze ondertussen misschien van de bekroonde tv-reeks Big Little Lies, met onder meer Nicole Kidman en Reese Witherspoon in de hoofdrollen. Maar lees eerst het boek! Vakantieliteratuur om in één ruk uit te lezen? This is it! In volgorde van fantastischlijkheid:

Big Little Lies (Grote kleine leugens)
The Husband's Secret (Het geheim van mijn man)
Three Wishes (Drie wensen)
Truly Madly Guilty (Bijna echt gebeurd)

Een beproefd recept van Liane: ze begint vaak (zo niet altijd) met het einde, dat zo dramatisch is dat je niet anders kunt dan verder lezen omdat je zo nieuwsgierig bent naar het verhaal dat tot dat ondenkbare einde heeft geleid. Werkt altijd! Ikzelf neem binnenkort What Alice forgot (Wat Alice vergat) mee op reis.

Anne Tyler

Haar iets tragere stijl moet je liggen, maar bij mij werkt het alleszins. De meeste romans spelen zich af in Baltimore. Haar personages zijn excentrieke, boeiende mensen en het verhaal beslaat meestal meerdere generaties van één familie. Het leven van de gewone mens, maar dan goed doorspekt met drama en regelmatig een vleugje humor. Precies zoals ik mijn boeken graag heb dus! In volgorde van graaggelezenheid:

A spool of blue thread (De blauwe draad)
Dinner at the homesick restaurant (Het heimweerestaurant)
Breathing Lessons (Ademlessen)
The accidental tourist (De toevallige toerist)

Jonathan Tropper

Wie mij hier regelmatig volgt, ziet deze naam niet voor de eerste keer, maar ik ben dan ook een heel groot fan van deze man. Kon je de boeken van David Nicholls wel smaken? Lees dan zeker ook deze, en omgekeerd. De rode draad: mannen die een knoeiboel hebben gemaakt van hun leven en dat weer op de rails proberen te krijgen, maar vooral enorm veel humor. Nu ik er zo bij stilsta, sommige fragmenten zou ik eigenlijk wel op mijn gastendoekjes willen borduren...

Op de eerste plaats:
This is where I leave you (Ik rouw van jou)

In willekeurige volgorde, want allemaal even goed:
Plan B, The book of Joe (Het boek van Joe), Everything changes, How to talk to a widower (Leven na Hailey), One last thing before I go.

Ze zijn niet allemaal vertaald naar het Nederlands, als ik het goed begrijp, vandaar dat ik niet overal de vertaalde titel tussen haakjes vermeld.

Dit zijn dus mijn tips voor luchtig leesvoer. Hongerig naar meer tips? Lees dan ook deze blogpost nog eens.

Kun je je wel vinden in mijn smaak en heb je zelf nog tips voor mij? Laat ze zeker achter in de comments hieronder. Dank je!







6 opmerkingen:

  1. Mijn favoriet van het afgelopen jaar: Voor ik ga slapen, van S.J. Watson. Als ontspannende vakantielectuur ook erg genoten van Het Marktplaatsmeisje, van Carlijn Vis. Nu bezig in Achter gesloten deuren (B.A. Paris): voorlopig ook erg goed!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bedankt voor jouw tips. Ik pik er zeker een aantal van op. Tof dat je de Nederlandse titels er bij hebt gezet want ik lees enkel in het Nederlands. Ik heb dit jaar erg genoten van volgende boeken : De acht bergen van Paolo Cognetti en Wedervaring van Bodo Kirchhoff. Beide boeken staan op de shortlist en zijn kanshebbers voor de Europese literatuurprijs. Een Nederlandse prijs waar de vertaler in de eerste plaats wordt geëerd. Van de genomineerde boeken weet je dat ze uitstekend zijn vertaald. Als je altijd in het Engels leest, lees dan je dan alleen werk van Engelstalige auteurs ? Of lees je soms ook de Engelse vertalingen ? Mijn boekentips zijn oorspronkelijk in het Italiaans en Duits geschreven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik lees hoofdzakelijk werk van Engelstalige auteurs, hoewel dat niet echt bewust is, eerder een gevolg van het feit dat ik vaak werk van dezelfde auteurs lees. Ik zet je boekentips zeker op mijn leeslijst, bedankt!!

      Verwijderen
  3. Dank je voor de tips! Ik heb de voorbije maanden genoten van: De acht bergen (Cognetti); De bekeerlinge (Stefan Hertmans); Als adem lucht wordt (Paul Kalanithi); Het einde van de eenzaamheid (Benedict Wells); Het wordt spectaculair. Beloofd (Zita Theunynck); Noord (Sien Volders)
    Ik lees graag in het Nederlands. Veel leesplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die 'acht bergen' wordt hierboven ook aangeraden, dus nu ben ik wel heel nieuwsgierig! 'Het wordt spectaculair. Beloofd' werd me ook al verschillende keren aangeraden. Ik weet wat doen dus! :-)

      Verwijderen

Penny for your thoughts!