zondag 11 maart 2018

Dietemiet biecht iets op

Ik draag een groot geheim met me mee, en het moet eruit. 

Ik vind het niet leuk dat je je schoenen draagt in mijn huis. 

Daar, het is eruit. 

Man, dat lucht op!

Vroeger stapte ik gewoon met mijn stappers overal binnen. Dat vond ik maar normaal. Had het nooit anders geweten eigenlijk. Maar toen raakte ik bevriend met een Turks meisje dat ondertussen mijn beste vriendin en praktisch een buurvrouw is. Toen ze nog bij haar ouders woonde en ik er werd uitgenodigd, moest ik mijn schoenen bij de voordeur achterlaten. In haar cultuur betuig je immers je respect door je schoenen uit te trekken voor je iemands huis binnenstapt. Ik kreeg gezellige, gehaakte pantoffeltjes aangeboden en ging de leefruimten binnen. Dat was even wennen, maar ik vond het wel gezellig zo. Je voelt je ook meteen thuis zo zonder je schoenen aan.



Ook in Scandinavië is het vanzelfsprekend dat je in huis je schoenen uittrekt. Andermans huis betreden met je schoenen aan vinden ze daar heel onbeleefd. Je schoenen uittrekken getuigt juist van respect voor het huis van je vrienden, en voor hun bezittingen. Hetzelfde in Japan en andere Aziatische landen. In die culturen wordt het ook als een vorm van gastvrijheid gezien om je gasten pantoffels aan te bieden. Het betekent dat ze welkom zijn, dat ze zich thuis mogen voelen in je huis. En ik ben van dat idee gaan houden. Ik vind het ook gezellig als gasten bij mij thuis met pantoffeltjes rondlopen. Bezoekers gaan zo voor een paar uur gewoon deel uitmaken van het gezin.

De schoenen uitdoen bij mijn vriendin bleef uiteraard een gewoonte, ook toen ze haar eigen huis en gezin had. Maar ik ben het ook bij anderen gaan doen. Want als ik mijn schoenen uitdoe uit respect voor haar woning, waarom zou ik dat respect dan niet voor anderen opbrengen? Het leek me evident. Maar er wordt vaak met veel gefrons op gereageerd. En uitleggen waarom ik het doe, daar begin ik dan ook niet aan. Maar toch blijf ik koppig mijn schoenen uittrekken bij ieder bezoek.

Maar het houdt helaas niet op bij gastvrijheid en respect. Ik woon in de stad en leg de meeste afstanden te voet af. Ik heb nog even overwogen een filmpje te maken van de viezigheid die ik dagelijks op de stoep moet omzeilen, maar ik ga het je besparen. In de stad ligt de stoep bezaaid met uitgestreken hondenpoep en fluimen. Dikke, vettige fluimen van ongegeneerde rochelaars*. En die viezigheid nemen mensen gewoon hun en mijn huis mee in.

Vind je dat overdreven? Lees dan dit artikel eens.

Dus ja, ik ben die ene vriendin. Maar ik durf je niet te zeggen dat ik je schoenen liever aan de voordeur zie staan. Ik heb schrik dat je me een freak gaat vinden. Ik heb een mandje met pantoffeltjes, maar durf dat niet in de gang te zetten. Je hebt me misschien al eens gevraagd of ik graag heb dat je je schoenen uittrekt, en misschien heb ik dan wel geantwoord "Nee joh, laat maar aan". Om mezelf dan voor het hoofd te willen slaan, want waarom durf ik niet toe te geven dat ik dat wél wil? Want is het nu echt zo vreemd en onredelijk om van je gasten te verlangen dat ze hun schoenen uittrekken?

Nu het hoge woord eruit is, ga ik misschien van die gezellige Marokkaanse pantoffeltjes kopen, in veel kleurtjes, om die in een mooi mandje aan de voordeur te zetten. En als je dan bij mij op bezoek komt, dan mag je een mooi kleurtje uitkiezen en dan kun je je bij mij echt helemaal thuis voelen! Of neem anders gewoon je eigen pantoffeltjes mee of loop lekker op kousenvoeten verder. Hygge, lagom en fika zijn nu zo'n modewoorden... Voor mijn part mag de Scandinavische gewoonte om in huis je schoenen uit te trekken de volgende trend worden. We moeten er alleen nog een ronkende naam voor vinden, want daar is het zo vanzelfsprekend dat ze er zelfs geen naam voor hebben! Ik vind Sluva* wel iets hebben... Wat denk je?


* Met jullie ben ik ook nog niet klaar!
** In Vlaanderen zeggen we ook wel 'sloefen' tegen pantoffels

19 opmerkingen:

  1. Sinds ik een tijdje in Thailand heb gewoond, ben ik dat ook als normaal gaan beschouwen. Hier kom je er niet in met schoenen, en elders doe ik ze spontaan ook uit. Langs de andere kant was ik nog niet zo ver om mijn gasten pantaoffels aan te bieden, misschien moet ik dat maar eens herzien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Heel goed! Bij ons ook schoenen uit. Maar tegenwoordig ook bij de meeste mensen thuis hier in West Nl; ook de van oorsprong 'kaaskoppen'. Dan is het normaal en vraag je het niet eens meer, bijna iedereen doet het uit zichzelf. Bij ons werd er recent nog veel gekropen, steeds wel door een kindje de afgelopen jaren. Bij hardleerse figuren bracht ik de kids in stelling...
    Maar een mand met slofjes... daar had ik nog niet aan gedacht. Heel gezellig en gastvrij! Wat een leuke tip. En nu zelf naaien natuurlijk. Ik ga op zoek naar een patroon! Jippie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tilly and the buttons heeft een patroon zoals de sloefen van Woody !

      Verwijderen
  3. Ik ging vrijdag op bezoek bij een van mijn beste maten. Trok mijn schoenen uit en we zaten een half uur later met opgetrokken knieën in de zetel ♡

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij mij heb ik ook liever geen schoenen binnen.. als we op hotel zo af en toe gaan en we zo van die witte sloffen mogen gebruiken met de naam van het hotel op, neem ik die telkens mee ��, dus in mijn kast die in de gang staat ligt er altijd wel een passend paar witte slofjes voor de gasten ��

    BeantwoordenVerwijderen
  5. ik doe ook altijd mijn schoenen uit in huis.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ja, ik ben voor! Alleen heb ik helemaal geen pantoffels voor iedereen die hier op bezoek komt... Hmmm, stof om over na te denken.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Mag ik ook gewoon op blote voeten of kousen door je huis ? Of is dat er dan net over ? Hou wel niet van sloefen aan mijn voeten ... veel te warm :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik begrijp je standpunt helemaal. Maar er zijn mensen voor wie zoiets echt niet gaat. Ik heb zowel een vriendin al een moeder met een probleem aan hun voeten. Ze dragen beide speciaal aangepaste schoenen en kunnen (bijna) niet lopen zonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik doe automatisch bij anderen thuis mijn schoenen uit en dat wordt best vaak gek gevonden. In mijn vriendengroep wisselt het wat ze bij mij thuis doen. Ik heb twee vriendinnen die altijd zelf sloffen meenemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh, daar ben ik het zo helemaal mee eens! Ik vind dat ook zo een vies idee dat iedereen het vuil meebrengt in mijn huis, zeker met een rondkruipende peuter. Maar inderdaad, als mensen vragen of ze hun schoenen moeten uitdoen, durf ik ook stomweg geen ja te zeggen... Bij mijn ouders en broer en zus doe ik wel spontaan mijn schoenen uit aan de voordeur, ik vind het dan niet erg om daar gewoon op mijn kousen of blote voeten te blijven rondlopen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dat is helemaal niet zo gek! Ik vind dat ook onbeleefd maar blijkbaar straalt ons huis iets uit dat zegt, kom gerust binnen met schoenen aan... mijn gelaatsuitdrukking daarentegen... ik ken ook iemand die haar sloefen altijd zelf meebrengt. Zalig!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ook in Slowakije is het de gewoonte dat je jouw schoenen uitdoet en pantoffels aangeboden krijgt. Alleen vrees ik dat ook ik het moeilijk zou hebben om mijn schoonfamilie hun schoenen te laten uitdoen, die lopen zelfs bij hun thuis met schoenen aan rond, iets wat ik me nooit zo kunnen inbeelden... en ik wil precies na al dat vuil op straat ook niet verder nadenken over hun vloer

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wij zijn een grote familie en wie 's morgens het vroegst opstaat (ik :D) weet onmiddelijk wie niet thuis is komen slapen of wiens vriendjes of vriendinekes thuis slapen ! de schoentjes liggen op de trap tussen de twee ingangsdeuren. Vrijheid blijheid !
    ... op zijn sokken lopen vraagt wel een propere vloer en in de winter kan het wat fris voelen op de stenen maar het idee van een een sloefkesmand vind ik geweldig !
    e.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Oh ik weet dat nog, toen je hier was en je schoenen uitdeed! En ja, ik vind dat ook wel fijn als mensen dat doen. Ik doe het zelf eigenlijkballeen als het regent of sneeuwt of als ik net een boswandeling gemaakt heb, maar ik zou het het liefst ook altijd doen. En je hebt gelijk: het aan je gasten vragen is moeilijk, lastig, raar. Maar misschien... als we het gewoon allemaal doen?

    BeantwoordenVerwijderen
  15. ik ben helemaal voor, je huis blijft gewoon veel netter en ergens is het ook een vorm van gezelligheid; ik dacht eerst zelf ook om pantoffels te voorzien maar niet iedereen vind het leuk om pantoffels te dragen die anderen al aanhadden. De goede vrienden weten ondertussen al dat wij voorstander zijn van het uitdoen van schoenen en wij sturen soms vooraf een berichtje naar bezoek om pantoffels mee te brengen ;-)
    Ik stem pro sluva :)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hier schoenen uit en op blote voeten (of kapotte kousen), lang leve de vloerverwarming ;) Ohja en iedereen die hier komt doet gewoon mee

    BeantwoordenVerwijderen
  17. wij wonen in een belle-etage en daar vragen de mensen het wel vaak, ik denk dat het feit dat je de trap op moet wel meespeelt
    maar zolang de schoenen er min of meer proper uitzien maakt het mij niet uit, ik loop zelf wel vaak op sokken rond maar als ik nog snel iets wil nemen voor ik doorga doe ik mijn schoenen ook niet meer uit

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Helemaal eens met de schoenenuitgezelligheid, maar sloegen van iemand anders aandoen daar sta ik dan niet voor te springen ��

    BeantwoordenVerwijderen

Penny for your thoughts!