vrijdag 28 april 2017

Speelkamer wordt chillkamer wordt tienerkamer

Een huis met 7 grote slaapkamers en maar 2 kinderen. We hadden dat beter anders gepland. Dat wil dus zeggen dat we 4 kamers op overschot hebben hier. Eén daarvan werd ons vertaalkantoor, een tweede mijn naaikamer, een derde een logeerkamer en een vierde, heel grote kamer werd de speelkamer. Hier zie je wat we daarvan maakten. Het werd een heerlijke, kleurrijke ruimte met centraal een grote speeltafel en tegen de muur een lange tekentafel en kasten vol spelletjes en boekjes. Kortom, een droom voor kinderen!

Voor echte kinderen dan. Want ik ben gezegend met nageslacht dat niet kan spelen. Hoe dat komt, begrijp ik nog steeds niet. Misschien was er altijd al te veel speelgoed, want ik kocht al Playmobil toen ze nog niet eens geboren waren. Een speelkamer vol speelgoed dus, maar zonder kinderen in. Behalve als er vriendjes komen spelen. Dan hebben al die kinderen welgeteld 10 minuten nodig om die hele kamer op zijn kop te zetten en alle spelletjes en puzzels uit hun doos te halen. Oorlogsgebied is er niets tegen. Om over de Lego nog maar te zwijgen! Knappe legocreaties heb ik hier nooit gezien, maar je kunt niet door die speelkamer lopen zonder dat de Lego tussen al je tenen zit. Dus we waren het hier wel zat, die rommelige kamer die eigenlijk geen enkel nut had.

En dan was er nog iets. Onze tv - dat grote, lelijke zwarte gat - hing in ons kantoor, omdat daar ook een zetel staat. Het gevolg is dat ik vaak moest werken met de enerverende geluiden van Cartoon Network op de achtergrond, en kinderen die om de 3 minuten van hangpositie veranderden. Ik wou het onding het liefst nog gewoon buitengooien, maar stuitte steeds op hevig protest bij manlief en zeker de kinderen.

En toen ging er een lampje branden.

Je raadt het al. Wij hebben de tv verbannen naar de speelkamer, die June ondertussen heeft omgedoopt tot 'chillkamer', terwijl Elliot 'tienerruimte' verkiest. Hier kunnen de kinderen naar schreeuwerige programma's kijken en xboxen zonder ons op de zenuwen te werken. Hier kunnen ze binnenkort met vriendjes "hangen", giechelen en roddelen. 

De speeltafel verhuisde naar de kleuterschool, we brachten bakken vol met speelgoed naar de zolder (mijn kleinkinderen kunnen maar beter brave spelers zijn!) en we gingen bij Ikea shoppen naar een comfortabele zetel met loungestoel, een leuk tapijt, speelse kussens en een salontafeltje.







In ons kantoor is het nu heerlijk rustig ... Waar de tv hing, hangt nu een groot doek waarop ooit een oude filmposter werd gekleefd. De enige die er nog in de zetel hangt, is de kat.
 

Maar je mag eens raden waar wij de laatste week heel vaak samen hebben gezeten, ruziënd om wie in de chaise longue mocht zitten ... Sterker nog: ik lig er nu in te bloggen, terwijl mijn man aan dat piepkleine bureautje zit te werken en zieke June naast me naar tv kijkt. Deze kamer voelt aan als de woonkamer van een jong, startend gezin met kleine kindjes, en het is hier leuk vertoeven.

Blij is mijn oudste daar niet zo mee, want "dit was toch hun tienerruimte??" Maar ik beloof je dat ik er niet bij zal komen zitten wanneer je hier later met je vrienden zult zitten, Elliot! Ik zal alleen om de vijf minuten komen vragen of je iets nodig hebt, goed?


9 opmerkingen:

  1. haha, die laatste 2 alinea's :) buiten het feit dat wij geen kamer sop overschot hebben, besloten wij daarom de speelkamer beneden te houden. En het helpt wel dat ik 3 echte speelkinderen heb, hoewel ze het liefst buiten ergens rondhangen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ook al wonen wij niet zo heel klein, ik zou nog wel 4 kamers op overschot willen hebben. Zo tof!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig! Als ik hier lees krijg ik altijd een glimlach op mijn gezicht! 😁 Hier geen kamer op overschot maar samen met mijn 2 tieners vechten voor het gemakkelijkste hoekje van onze zetel 😉

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Superzalig �� Die zetel zit echt keigoed he? Mijn zus heeft die ook ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ha ... ik heb jammer genoeg ook zo'n kinderen met veel speelgoed en een grote speelkamer (lijkt wat op de jouwe trouwens), die NOOIT spelen.
    Wij hadden ook ooit plannen om er een een tvkamer van te maken, al zal het bij ons eerder tv en logeerkamer worden. Ooit.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wouw wat een ruimte, mooi hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. 't Is toch raar, ik heb 4 kinderen en 3 slaapkamers. Dus hebben we er één op overschot, want ze slapen (voorlopig toch) het liefst allemaal samen. En die ene kamer, die noemt bij ons "de lege kamer". Hij is momenteel niet helemaal leeg, want er staan een kast en een bedframe die nog moeten verhuizen naar onze slaapkamer. Het frame moet nog geschilderd worden, de kast is een zwaar antiek geval, waar onze kleren inzitten, waar we een beetje tegenop zien om ze helemaal uit elkaar te halen om ze een kamer door te schuiven... eigenlijk is onze lege kamer nu dus onze dressing!

    Eerlijk gezegd zou ik niet graag zo veel extra kamers hebben, want bij mij zouden die er niet zo mooi uitzien, maar ofwel gewoon leeg staan ofwel zou alle rommel zich daar opstapelen! Nu wonen we eerder klein (naar Vlaamse normen, we hebben wel ong. 140 m²) waardoor het snel rommelig wordt (mijn kinderen spelen graag en veel, vooral in de living, maar eigenlijk doorheen het hele huis), maar ook snel terug opgeruimd is.

    BeantwoordenVerwijderen

Penny for your thoughts!