dinsdag 28 augustus 2018

Onze rondreis door Zweden: Malmö

Wie mijn stories op Instagram volgt, mocht de voorbije weken ook meegenieten van onze roadtrip door Zweden. Ik kreeg veel berichtjes met de vraag onze adresjes te delen, dus giet ik die met veel plezier in een reeks blogposts. Daar gaan we dan!

Van 12 tot 25 augustus maakten wij dus een rondreis door Zweden, onze eerste keer in dit prachtige land. We waren eigenlijk van plan een georganiseerde rondreis te boeken. Je weet wel: pakketje kiezen, je Visa-kaart bovenhalen en gewoon weer verder eten. Maar naast het feit dat wij een overnachting op zo'n overzetboot niet echt zagen zitten, waren er ook vaak twijfels bij bepaalde bestemmingen/overnachtingsplaatsen. Het lukte ons dus niet om een keuze te maken die betaalbaar bleef én waar iedereen zich goed bij voelde. We mijden ook graag de drukke plekjes, zoals campings, en zoeken het liefst de meest afgelegen oorden op. En toegegeven: we zijn eigenlijk wel luxebeestjes, wat het er niet gemakkelijker op maakt...

Zo begonnen wij aan de reusachtige klus die het uitstippelen van een rondreis is. Ik ben er uiteindelijk twee volle dagen mee bezig geweest, maar we waren na afloop ook heel tevreden over het resultaat. En kers op de taart: we bleven binnen het budget van de georganiseerde reizen die we hadden overwogen, maar dan met echt alle luxe en in de meeste gevallen ook een uitgebreid ontbijt.

Omdat we nog nooit in Zweden (of Scandinavië) waren geweest, wilden we de ideale kennismakingsreis maken. We begonnen in het zuiden, klommen via de westkust omhoog, verbleven in de bossen van Värmland (boven het grote Vänermeer), reden via de andere kant van het meer weer naar beneden, staken in Kalmar de brug over naar het oostelijke eiland Öland en reden daarna weer terug naar Denemarken, met een stop in Kopenhagen. Tot slot sliepen we nog een nachtje in Denemarken. Zo hoopten we verschillende landschappen te zien, en dat is volgens mij prima gelukt!

Ik ga dit reisverslag spreiden over verschillende blogposts, eentje per bestemming. En ik ga het ook hebben over die punten die voor ons helemaal niet duidelijk waren toen we eraan begonnen. De heenreis bijvoorbeeld… Veel mensen nemen in Kiel (Duitsland) de ferry naar Denemarken, maar wij besloten 'om te rijden' via de bruggen. Je betaalt voor die boot, maar je betaalt ook voor de bruggen. De boot biedt een rustmoment, maar als je reserveert, zit je ook met de stress dat je op tijd daar moet zijn. Reserveren is echter niet altijd een must, maar dan mag je uiteraard niet op het drukste moment reizen. Je kunt ook de 'slaapboot' naar Göteborg nemen, waarmee je ineens al noordelijker in Zweden terechtkomt, maar dat zagen wij niet zitten. Dus reden wij via de bruggen naar Malmö. We deden daar 10 uur over, wat dus heel goed meevalt. Reken voor die twee bruggen naar Malmö zo'n 70 euro enkele reis.

In Malmö boekten we iets goedkoops, omdat we na onze lange heenreis toch gewoon in bed zouden ploffen en 's morgens vroeg weer zouden vertrekken. Onze keuze viel op First Camp, waar je niet alleen kunt kamperen maar ook piepkleine huisjes met een keukentje en eigen badkamertje kunt boeken, wat wij dus deden. Voor wie van campings houdt, is dit een prima keuze! Naar ons gevoel zaten we echter veel te dicht op elkaar en andere reizigers gepakt. Toen ook bleek dat we extra moesten betalen voor de schoonmaak en de beddenlakens én eigen handdoeken moesten meebrengen, kwamen we snel tot de conclusie dat we voor die prijs ook een nachtje in een B&B hadden kunnen slapen. Blijf je langer, dan wordt het verblijf hier uiteraard wel goedkoper, want die extra kosten betaal je maar één keer.

En dan misschien nog even iets over onze reisperiode... Wij gaan graag eind augustus op reis, omdat we dan nog de hele zomer naar onze vakantie kunnen uitkijken, terwijl bijna iedereen alweer terug is. Voor veel bestemmingen geldt dan trouwens ook dat het nieuwe schooljaar alweer is begonnen en het er dus rustiger is. In Zweden gaan de meeste kinderen de laatste twee weken alweer naar school. Dat betekent dus ook dat het laagseizoen dan begint en je reis weer wat goedkoper wordt. Keerzijde is wel dat veel restaurants of bezienswaardigheden op weekdagen zijn gesloten… We hebben de laatste week van onze reis dan ook vaak voor gesloten deuren gestaan. Hou er ook rekening mee dat het weer dan al wat herfstig kan zijn...

Is Zweden duur? Dat wordt vaak gezegd, maar wij vonden het niet duurder dan bij ons, op dit moment toch. Bovendien moet je gewoon het laatste cijfertje van het bedrag in Zweedse Kronen laten vallen om (ongeveer) tot de euro te komen, wat heel handig is en vergissingen uitsluit.

Als je via Denemarken naar Zweden reist, rij je trouwens over de Oresundbrug, een brug die je misschien wel kent van de fantastische Deens-Zweedse reeks 'The Bridge' (op Canvas of Netflix). Maakte onze laatste kilometers net dat tikkeltje specialer. De brug was ook het uitzicht vanuit onze slaapplaats daar in Malmö.

En het is dus hier dat onze reis echt begint. Tot gauw met het volgende hoofdstukje!

1. Jouw foto's afgelopen weken op IG gevolgd (terwijl wij op rondreis waren in Zuid-Engeland).
    En nu net nog een aflevering van The Bridge gezien :-)
    Benieuwd naar de volgende blogposten. Ik wil ook naar Zweden :-)

2. Wij gaan volgende zomer naar Denemarken en Zweden. Ik vraag me wel af welk land we best eerst aandoen: Denemarken (met Legoland en Kopenhagen is dit de drukste bestemming) of Zweden waarbij je eerst wel wat langer in de auto zit?
    Zijn jullie in één trek naar Zweden gereden? Ik vrees dat dat met onze actieve achtjarige zoon niet zal lukken...

1. Wij zijn in één trek van Brussel naar Malmö gereden, wat zo'n 10 uur duurde. We vertrokken om 6 uur 's morgens en na wat wegenwerken en een paar stops waren we er tegen 18 uur. Valt goed mee, hoor. Maar de tablets hebben wel geholpen bij ons :-)
      Wij deden eerst Zweden en gingen daarna naar Kopenhagen, maar dat was geen goed idee. We werden er na twee weken natuur, stilte en ruimte echt overweldigd door de drukte, en dat was niet leuk. Ik hoorde via IG dat meerdere mensen dit hebben ervaren na een vakantie in Zweden. Ik zou het dus omgekeerd doen :-)

Verwijderen
  3. Oké, dankjewel voor je reactie! Ik ben heel benieuwd naar de andere verslagjes van jullie reis. :-)

4. Vorig jaar zijn we ook voor de eerste keer naar Zweden geweest en hebben er ons hart verloren, niet alleen m'n man en ikzelf, maar nog meer onze kinderen. Waarschijnlijk gaan we volgend jaar terug en zouden we ongeveer hetgeen jullie gedaan hebben gaan doen (de eerste keer hebben we Midden-Zweden bezocht), dus ik ben al heel benieuwd naar de verdere verslagjes :-). Binnenkort plannen we trouwens een dubbele citytrip Malmo & Kopenhagen, waarbij we dan overnachten in Malmö.