donderdag 11 mei 2017

Snel en efficiënt opruimen: mijn tips!

Zo nu en dan krijg ik op Instagram de opmerking: "Amai, jouw huis ligt er altijd zo netjes bij!" Ik geef toe dat ik wel eens iets uit beeld schuif voor een mooiere foto, maar het klopt wel: mijn huis ligt er meestal wel heel netjes bij. Je kunt het zielig vinden, maar ik word gelukkig van een opgeruimd huis. Het opruimen zelf geeft me al een goed gevoel. Het maakt mijn hoofd leeg en ik merk dat ik daarna meer geduld heb. Winwin, all the way. Bovendien werk ik thuis, en ik functioneer gewoon beter in een ordelijke omgeving.



Mijn huisgenoten klagen niet over mijn opruimzucht. Integendeel, want ik ga gelukkig niet maniakaal te werk en ze zijn ook maar zelden iets kwijt. En eigenlijk is mijn man (bijna) even ordelijk. Nu de kinderen nog!

Hoe ik mijn huis zo netjes hou? Ik verklap je mijn 7 tips:

1. Ik heb een rommelmand. Ga dat nu niet googelen of zoeken op Bol, want ik heb dat woord zelf bedacht. Wat doe ik nu met die mand? Ik neem die eigenlijk regelmatig mee door het huis en steek er alles in wat niet in die kamer thuishoort. En als ik dan in de juiste kamer kom, lever ik die prul daar weer netjes af. Er ligt ook trouwens altijd een plantenspuit in, zodat ik onderweg mijn planten nog kan verzorgen. 's Avonds, wanneer ik mijn kinderen in bed stop, gaat de mand mee naar boven en laat ik de kinderen alle speelgoedjes die erin zitten weer op hun plaats leggen. Ik neem de mand weer mee naar beneden met de kleertjes voor de volgende dag in, samen met de vuile sokken en wikkels van meegesmokkeld snoepgoed die ik onder hun bed vond. 

Die rommelmand zit soms goed vol, maar dat is niet erg, want alle rommel is geconcentreerd op één plek. Hou er wel rekening mee dat de bodem al snel verdwijnt onder een laag schroefjes, legoblokjes en elastiekjes. Ook handig: je poetsvrouw weet waar ze naartoe moet met alle prulletjes die ze op haar weg tegenkomt. En krijg je bezoek op een moment dat het huis er ontploft bij ligt? Dan gooi je alle rommel snel in de mand!

Je kunt hiervoor eender welke mand gebruiken, maar ik koos voor een decoratieve bolgamand. De mijne (zie foto) vond ik op een marktje in de Dordogne, maar je vindt ze bijvoorbeeld ook bij Dille & Kamille, in verschillende kleurtjes.

2. Ik installeerde pauzesoftware op mijn computer: deze tip is vooral nuttig voor wie net als ik thuis werkt. Nadat ik mijn schouder vorige zomer compleet blokkeerde door steeds weer te lang aan mijn computer te zitten, installeerde ik Workrave. Dat werkt zo: om de 40 minuten laat mijn computer me weten dat het weer tijd is voor een pauze van 10 minuten (hoewel je dit ook anders kunt instellen). In die tijd doe ik weer iets nuttigs in het huishouden: ik stofzuig, ik hang de was op, geef de planten water of dweil de gang. De pauze is niet verplicht, dus je computer blokkeert niet, maar ik neem ze wel consequent, want voor je het weet zit je uren op die stoel. Je verschiet ervan hoe snel die 40 minuten omvliegen!

3. Hou het aanrecht vrij en maak de bedden op. Dat motiveert om ook de rest van de kamer netjes te houden. Zolang je aanrecht een oorlogszone lijkt, zul je ook niet snel geneigd zijn de rest van de kamer op te ruimen. En trouwens, een maaltijd bereiden aan een overvol aanrecht ... Ik zou daar stress van krijgen!

4. Vouw gedroogd wasgoed, met uitzondering van hemden en bepaalde jurkjes, gewoon op zonder ze te strijken. Ze zitten vol kreuken wanneer je ze opvouwt, maar je zult zien dat ze later strak uit de kleerkast komen! Tonnen tijd heb ik me daar al mee bespaard en ik hoef niet tegen bergen wasgoed op te kijken.

5. Kleef een sticker 'Geen reclamedrukwerk' op je brievenbus. Het is beter voor het milieu, en reclameblaadjes blijven toch altijd liggen omdat ze nog "gelezen" moeten worden.

6. Lees 'Opgeruimd!' van Marie Kondo. Het helpt je afstand te doen van overbodige spullen, zet je aan het denken en verandert je hele kijk op bezittingen.




7. Hang een organizer aan de voordeur, waar je sleutels, je zonnebril, je portemonnee enz. in kunt achterlaten. Vooral voor mannen is dit handig, want die hebben meestal geen handtas en laten die dingen overal rondslingeren. In mijn bakje ligt een tube zonnecrème en een lippenstift, voor die snelle retouches voor je de deur uit gaat. De kinderen kregen geen bakje, die laten alles toch gewoon rondslingeren. Tsk. Ik vond dit wandrekje bij Maisons du Monde (aangenaam verrast tijdens mijn laatste bezoek, want ik was geen fan). Het brievenhoudertje komt van & Other Stories (zwaar fan).

Oei, mijn 40 minuten zijn om! Ik moet je laten ...

 

12 opmerkingen:

  1. Die rommelmand, awel dat wil ik ook!
    En wat je zegt over dat aanrecht klopt! Is het daar een rommeltje dan wordt de rest in de ruimte ook een rommeltje dus ik probeer dat ook wel te doen. Goeie tips! Ik ga ze proberen wat meer toe te passen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik ook zo'n rommelmand. Ik combineer blijkbaar methodes van jou : na elke 50 min loop ik rond met de mand om zaken terug te leggen. Ik neem er gewoon iets uit en doe het opzettelijk niet efficiënt omdat ik in die 10 minuten zoveel mogelijk wil stappen. Op die manier wordt iets vervelends pure ontspanning! En gezond !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik heb een man in huis die heel erg opgeruimd is, super makkelijk. Plus wij hebben erg weinig spullen dus dan valt er ook weinig op te ruimen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Moh, wat een leuk artikel! Zelf ben ik redelijk 'opgeruimd', maar ik onthou dat rekje aan de voordeur!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuke tips! Herkenbaar ook, dat beter functioneren in een opgeruimd huis. Dat geeft rust...
    Ik probeer vaak dingen te combineren. Moet ik de was halen in de berging? Dan neem ik de lege verpakkingen mee die ik daar in de PMD-zak moet gooien. Kleine dingen, maar je wint er tijd mee :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik zet op mijn opruimmoment alle binnendeuren open en redelijk wat kasten en.dan.zoef ik door het huis alles op zijn plek leggen.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik las eens dat 'highly succesful people' ook om de ca. 40min hun concentratie verleggen door iets anders te doen :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik ben helemaal niet zo opgeruimd en heb geen poetsvrouw. Ik ben altijd jaloers op mensen met orde. Maar jouw tips ga ik proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Super handige tips! Ik ben heel chaotisch als het op opruimen aankomt. Vooral de tip van de mand ga ik meenemen. Ik ga Alvast op zoek naar eentje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Goeie tips! Ik ben verwoede pogingen aan het doen om ordelijker te worden (en te blijven!) dus ik probeer er zeker een paar mee te nemen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. De tip met de rommelmand lijkt mij echt ideaal!! Ik heb zelf een witte kat en een grijze vloer en dat is echt een geweldige combinatie haha. Daarom ben ik al zo slim geweest om zo min mogelijk troep in de woonkamer en keuken te zetten. Scheelt een hoop tijd als je met de stofzuiger er zo door heen kan vliegen.

    BeantwoordenVerwijderen

Penny for your thoughts!