vrijdag 29 juli 2016

5:2 of het vastendieet: hoe ik het volhoud

Dag lieve lezertjes. Vandaag heb ik het over het vastendieet, ook wel het 5:2 dieet genoemd. Want ook ik ben ondertussen op de trendy vastenkar gesprongen. En voor je met je ogen rolt omdat ik nou niet bepaald 50 kilo kwijt moet: de kilo's die ik sinds de geboorte van mijn kinderen erbij heb gekregen, gaan helaas allemaal gezellig op mijn buik en dijen zitten. Dus heb ik twee opties: ofwel blijf ik zoals de laatste tijd shoppen naar patattenzakjurken, ofwel probeer ik die kilo's eraf te werken.


Maar goed, dat gewichtsverlies is eigenlijk maar bijkomstig. Want wie deze bbc-reportage bekeek, weet dat er veel meer voordelen te winnen dan kilo's te verliezen vallen. De gezondheidsvoordelen lijken immens te zijn. Je bent een straffe als je deze reportage bekijkt en niet overstag gaat! Kort samengevat komt het erop neer dat je 2 van de 7 dagen (bij veel mensen is dat op maandag en donderdag) maar 500 (vrouwen) of 600 (mannen) calorieën eet. Dat is gemiddeld 25% van je normale calorie-inname op één dag. De andere 5 dagen eet je normaal en hoef je niets te laten. Zo verlies je niet alleen gewicht, maar zou het risico op hart- en vaatziekten, diabetes, je cholesterol en het risico op bepaalde kankers ook fors dalen.

Ik heb nooit aan diëten meegedaan. Omdat het tot nu toe nooit echt nodig was, maar vooral omdat ik er absoluut het karakter niet voor heb. Maar dit dieet is heel goed vol te houden. Het is immers maar voor één dagje, en de dag erna eet je weer normaal en toast je met een glaasje wijn weer op elkaars gezondheid. 

Maar je moet het wel juist aanpakken. Mijn eerste vastendag was verschrikkelijk zwaar omdat ik maar een gokje deed naar de calorieën die ik die dag at. Ik at niets tot 17 uur en dronk toen een groentesoepje. Tien minuten later had ik alweer honger. Maar ik dacht dat die soep vast wel 500 calorieën moest bevatten. Het uitrekenen was onbegonnen werk, want de soep kwam uit de diepvriezer en er zaten te veel verschillende ingrediënten in. Dus zag ik verder af en ging ik chagrijnig slapen om 21 uur.

De dag erna kocht ik dit boek. Helemaal achterin staan menu's met telkens een ontbijt/lunch en een avondmaal, goed voor in totaal respectievelijk 500 en 600 calorieën. Een openbaring! Niet alleen hoef ik zo niet meer te gaan rekenen en gokken, de gerechten zijn ook lekker en modern.

Gisteren bracht de postbode ook het receptenboek van dit dieet, voor nog meer inspiratie en variatie.

Vandaag vast ik. Benieuwd wat ik eet uit dit boek?

Lunch/ontbijt (166 calorieën)
1 hardgekookt eitje en 50 g gerookte zalm.

Avondmaal (322 calorieën)
Thais slaatje: 50 g rijstnoedels, 2 eetlepels Thaise vissaus, het sap van 1 limoen, 1 theelepel suiker, 2 fijngesneden lente-uitjes, 1 kleine, fijngesneden chilipeper, 10 kleine gekookte garnalen en 2 grote geraspte wortels.

Nagerecht (20 calorieën)
5 grote aardbeien

Dat is al wat anders dan dat kommetje groentesoep, he!

Sinds ik me op de menu's baseer vind ik het vasten gemakkelijk. Ik had gedacht dat ik chagrijnig zou worden van de honger, dat ik krampen zou krijgen en daarvan krom zou gaan lopen, dat ik mijn kinderen en man zou gaan mishandelen. Maar dat is niet zo. De honger is er bijna altijd, maar op de achtergrond. En vaak vergeet ik die lege maag compleet. Afleiding doet wonderen. Tijdens mijn vastendag vorige vrijdag kreeg ik onverwacht bezoek van vrienden die in het buitenland wonen en die ik al 15 jaar niet meer had gezien, net op een moment dat ik last begon te krijgen van de honger. Die mensen zijn een uur gebleven en pas toen ze weg waren, dacht ik eraan dat ik eigenlijk honger had voor ze kwamen. Ik was het compleet vergeten! Ik vind vasten op een dag met veel bezigheden en afleiding dus gemakkelijker dan vasten op een dag dat ik de hele dag achter de computer zit. Ik ben daarnet zelfs naar Delhaize geweest en heb zeker een uur lekkers staan uitkiezen. Geen moment heb ik aan de honger gedacht!

Wat voor mij persoonlijk ook helpt, is het moment van de eerste maaltijd zo lang mogelijk uitstellen. Omdat ik het beter volhoud als ik het ontbijt oversla. Ik eet mijn eitje met zalm pas tegen 15-16 uur. De tijd tot het avondmaal is dan veel korter en ik heb dan telkens het gevoel dat het "ergste" alweer achter me ligt. Hoewel ik het eigenlijk, op deze manier, op geen enkel moment echt moeilijk heb.

Nog iets waar ik schrik voor had: dat ik me met een knorrende maag niet ging kunnen concentreren op mijn vertaalwerk. En wat blijkt? Mijn maag knort helemaal niet en ik kan me net heel goed concentreren. Hoe dat komt, ontdek je ook in de bbc-reportage.

Ik begon er met een klein, bang hartje aan, maar ik begin stilaan zelfs uit te kijken naar die vastendagen en het gevoel waarmee je gaat slapen: dat je het toch maar weer mooi hebt gedaan, dat er morgen weer wat minder op de weegschaal staat en dat je de volgende dagen weer lekker mag eten wat je wil!

---------------------------------------

Update: we zijn nu een week verder en ik kan het al met gemak uithouden tot het avondeten. En dan eet ik al mijn 500 cal in één keer en ga ik niet met honger slapen. Win-win! Ik heb trouwens ook ondervonden dat het zo (voor mij!) gemakkelijker vol te houden is omdat ik mijn lichaam niet "wakker" maak. Als ik iets kleins eet, start ik mijn lichaam precies op en wil het meer. Ik laat het dus rustig slapen :-) Rond 15-16 uur, wanneer het moeilijk begint te worden, zoek ik afleiding buitenshuis en voor ik het weet is het weer avond!

10 opmerkingen:

  1. Mijn eerste reactie: Gij ook al! Maar 't is oké hoor ;)
    Mijn tweede reactie: Yes, ik ben een straffe! :D
    Mijn derde reactie: goed bezig, gij!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar jij eet al mega-kei-gezond, dus jij bent sowieso al een straffe :-)

      Verwijderen
  2. Ik bekeek het al een hele tijd argwanend, kan dat echt werken vroeg ik me af. Ik doe zoveel moeite op de gewone manier en het lukt altijd wel maar op lange termijn val ik stilaan terug in mijn oude gewoonten en gewicht. Je post overtuigde me, ik ga het ook eens proberen. Ik ben benieuwd.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. ik wil soms ook maar weet ook niet hoe ik die dag doorkom... mss dat boek dan toch maar halen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Knap van je! Ik heb er het karakter niet voor (voor geen enkel dieet trouwens…)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oké, jouw post heeft me overtuigd :) ik probeerde het al eens maar enkel de niet-vasten dagen leken hier een succes te zijn ;) Ik ga ervoor, donderdag mijn eerste vastendag! (Oh help, dat is morgen al!)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn eerste vastendag vandaag en ook met een klein bang hartje. Zeker omdat een hele (lange) computer dag op het programma staat, dus veel momenten om aan eten te denken en te weinig afleiding.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben hier ook nu een poos mee bezig. Bevalt me prima.
    (Jammer dat de link naar het youtube filmpje in jouw blog niet werkt)

    BeantwoordenVerwijderen

Penny for your thoughts!